Det var hösten 2018 som mannen beställde installationen på företagets hemsida för drygt 5000 kronor. Men när orderbekräftelsen och fakturan kom låg kostnaden på cirka 8000 kronor på grund av tillägg av frakt, startkostnad och reseavgift.
Mannen valde att anmäla företaget till Allmänna reklamationsnämnden då han ansåg att det inte funnits någon information på hemsidan om några tilläggspriser utöver kostnaden för installationen av luftvärmepumpen. Mannen menade i sin anmälan till ARN att byggvaruhusets priser på hemsidan varit vilseledande och att informationen kring de extra kostnaderna varit bristfällig.
Byggvaruhuset i sin tur motsätter sig mannens påstående och menar att han fått information kring de extra kostnaderna i slutskedet av sin beställning men att han ändå valde att fullfölja köpet.
ARN väljer ändå att gå på mannens linje att byggvaruhuset brustit i sin information kring kostnader utöver priset av luftvärmepumpen. ARN menar att det inte egentligen inte finns skäl att ifrågasätta byggvaruhusets uppgifter men anser ändå att varuhuset inte kunnat ge tillräckligt med bevis för att de extra kostnaderna redovisats ordentligt vid beställningen av tjänsten.
ARN vill nu att byggvaruhuset betalar tillbaka kostnaden för de tilläggskostnader som mannen anser sig inte haft någon vetskap om. En summa på 2385 kronor.