Arne om Postnord: "Hur svårt kan det vara?"

Busschauffören Arne Brattehag i Studsvik beställde en hundgård från Fyndiq på nätet, med hemleverans med Postnord. Det blev inte som han tänkt sig.

På skärtorsdagen besökte Arne Brattehag Postnord i Nyköping för att ta reda på vart hans paket tagit vägen.

På skärtorsdagen besökte Arne Brattehag Postnord i Nyköping för att ta reda på vart hans paket tagit vägen.

Foto: Jens Alvin

Nyköping2023-04-08 13:13

– Hur jävla svårt kan det vara? säger Arne Brattehag om Postnords hemleverans.

Hundgården skulle ha levererats i onsdags förra veckan. Då var det snöstorm. Ingen hundgård. 

Arne Brattehag beställde ny leverans till på fredagen. Det kom ingen hundgård då heller. Samma kväll ringde han kundtjänst på Postnord som sa att han inte kunde boka ny leveranstid förrän måndag 3 april. 

Då försökte Arne Brattehag ringa Postnord. Mellan 8.00 och 10.00 satt han i telefonkö, berättar han. De fyra gånger han kom fram bröts samtalet. Tekniska problem enligt Postnord. Han provade igen vid 12.30. Fortfarande tekniska problem. 16.30 ringde Arne Brattehag igen. 17.08 kopplades han fram, bara för att få veta att kundtjänst hade stängt klockan 17.00. 

Men någon var snäll och lovade att Postnord skulle höra av sig under tisdagen och så blev det. Ny leverans utlovades till mellan 9.00 och 17.00 i onsdags, med löfte om att svärfar kunde kvittera. Men ingen hundgård kom. 

Arne Brattehag ringde Postnord igen – och fick då beskedet att det inte gick att boka hemleverans och att paketet skulle skickas tillbaka till avsändaren. 

– Då blev jag till och med arg i telefonen, säger han.

På skärtorsdagen besökte Arne Brattehag Postnord i Nyköping. Hundgården fanns på hyllan, fick han veta. Men han hade inte plats i bilen och dessutom hade han ju beställt hemleverans. 

– Kundtjänst säger till mig att de har bokat hemleverans, men Postnord i Nyköping säger att kundtjänst inte bokat hemleverans.

– De skyller på varandra. 

Nu är trots allt ny leverans utlovad till tisdag, efter påsk. Lite synd, tycker Arne Brattehag som hade tänkt montera ihop hundgården under helgen. 

Men familjen Brattehag i Studsvik har inte gett upp. På skärtorsdagen beställde de hundmat. Med hemleverans av Postnord. 

Hur kan det bli så här, Postnord?

– Det låter som om det blivit något knas, säger Postnords presschef Anders Porelius och lovar att återkomma efter att ha pratat med kundtjänst. 

Han återkommer via mejl en och en halv timme senare. 

– Vi kan inte i nuläget ge exakt orsak till varför mottagaren inte fått sitt paket i tid. När vi tittar på ärendet så ser vi att paketet försenats och att leverans inte genomförts. Det kan handla om ett maskinellt eller mänskligt fel.

Postnord beklagar och lovar att titta närmare på vad som kan vara orsaken till förseningen. 

Kommer Arne Brattehag få sin hundgård på tisdag?

– Jag måste utgå från det, säger Anders Porelius.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!