Arnö kan få ny infart – men inte den först tilltänkta

Flättnaledens förlängning skrotas. Nu föreslås en annan – nygammal – lösning på infartsfrågan till stadsdelen.

Stentorpsvägen föreslås bli ny infartsväg och krokar i Kanntorpsvägen.

Stentorpsvägen föreslås bli ny infartsväg och krokar i Kanntorpsvägen.

Foto: Tobias Johannesson

Nyköping2021-08-17 19:11

Det behövs nya trafiklösningar på Arnö. I förslaget till ny översiktsplan för 2040 visar Nyköpings kommun dels en framtida lösning genom att skapa överfart från riksväg 53 till Arnöleden och Örstigsleden. Vägarna knyts ihop med en bro som planeras över järnvägen.

Ytterligare en infart till området föreslås, längre söderut. I början av förra sommaren skrev SN om att kommunen hade ritat in en längre genomfartsväg där Flättnaleden förlängdes över åkermarken, krokade i Kanntorpsvägen för att fortsätta bort till Strandstuguviksvägen.

Men efter samrådsperioderna i fjol så har förslaget skrotats.

– Den sträckningen är borttagen. Vi hade även ett utvecklingsområde för bostäder och andra verksamheter i anslutning till den här vägen, som också har tagits bort. Det kommer inte att behövas som vi ser det nu, säger Per Skyllberg som är översiktsplanerare inom Nyköping kommun.

Och fortsätter: 

– Vi fick in synpunkter på det här både från boende och från Länsstyrelsen, bland annat. Sedan har vi tittat på det här och gjorde en ny bedömning. Vägen och utvecklingsområdet planerades på jordbruksmark och vi försöker spara den så mycket som möjligt. Det skulle inte bli en bra lösning när det gäller upplevelsen av landskapet heller.

Placeringen av den nya trafikleden hängde samtidigt ihop med att kommunen förutsåg en kraftig utbyggnad av bostäder i nordöstlig riktning, mot Örstigshållet. Den prognosen har också skruvats ner vilket förändrar behovet av den förlängda Flättnaleden.

Enligt förslaget till den nya översiktsplanen anger Nyköpings kommun istället en annat infartslösning till Arnö, från Arnöleden via Stentorpsvägen och vidare till Kanntorpsvägen.

Vägen var öppen för genomfart för många år sedan men är i dagsläget stängd av en återvinningsstation.  

– Vi skulle behöva en lösning som avlastar infarten på Örstigsleden och då pekas det ut som en möjlighet att öppna upp Stentorpsvägen. Det förslaget finns med i planen, säger Per Skyllberg.

Att köra in till stadsdelen via Strandparksvägen, något som diskuterades flitigt för ett antal år sedan, är däremot inte något som kommunen kommer att gå vidare med. Iallafall inte i planeringen fram till 2040.

Trafiklösningarna som presenteras i översiktsplanen är inte definitiva, men är däremot vägledande inför kommande detaljplanering av området.       

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!