Tobias Jöhnemark, polis i Eskilstuna:
– De ska inte få finnas alls, tycker jag. 90 procent av alla fordonen är manipulerade så de går för fort, majoriteten av dem är i uselt skick.
Självklart finns det inget som ursäktar att en del bilister av vanliga fordon beter sig illa mot förarna av EPA-traktorn.
– Två fel blir inte rätt. Men om förarna av A-traktorn kunde hålla åt sig på sin kant så skulle ingen behöva bli irriterad. Många ligger mitt i körbanan.
Lars Nordquist, NTF Nyköping:
– A-traktorn är perfekt för ungdomar som bor på landet. De får en helt annan rörlighet än när de är beroende av skjuts.
– Min erfarenhet är att de flesta ägare av A-traktorer sköter sig bra, men det borde vara alla.
Hans Cassepierre, utredare på Transportstyrelsen i Borlänge:
– Jag vet att Finland har tittat på det svenska systemet och ansökt om tillstånd hos EU, och fått avslag, säger han. Nu är man i Finland inne på att fordonen ska gå i max 60, men det blev nej likafullt.
– Men de fyller en viktig funktion på landsbygden.
Lars Andersson, Riksförbundet M:
– Det kan vara en perfekt läroperiod innan man ska ta körkort på riktigt. Om man sköter det hela som man ska, vill säga.
Johan Krekola, trafiklärare, Eskilstuna:
– Det är olika på mognadsgraden i den här åldern, men de lär sig snabbt och jag tycker att de klarar sig bra i trafiken.
– Däremot är det kanske inte självklart att just AM-körkortet för EU-moped ska vara lika med körkort för ett fyrhjuligt fordon så som det är i dag.