Badplats fredas i Ostlänkenförslag

Nu får allmänheten chans att syna järnvägens tilltänkta utformning mellan Skavsta och Stavsjö. Bland annat planeras en järnvägsbro i närheten av Rinkebybadet.

Såhär vill Trafikverket bygga bron vid Rinkebysjön, med badplatsen längst söderut.

Såhär vill Trafikverket bygga bron vid Rinkebysjön, med badplatsen längst söderut.

Foto: Trafikverket (illustration)

Nyköping2021-11-04 21:15

Mellan 5 november-10 december ska Trafikverkets förslag på hur man vill bygga anläggningen ut på samråd, med chans för allmänheten att lämna åsikter. Det handlar om 22 kilometer järnväg mellan Skavsta och Stavsjö, en av Ostlänkens fyra delsträckor i Nyköpings kommun.

I förslaget löper järnvägen norr om E4 hela denna sträcka. Från trafikplats Gammelsta och ner till Stavsjö går järnvägen nära intill motorvägen.

– Barriäreffekten blir mindre av att hålla ihop infrastrukturen. E4 och järnvägen är stora barriärer så att hålla ihop dem gör att intilliggande frilufts- och skogsområden inte styckas upp, säger Jonas Nimfelt, projektledare på Trafikverket.

Två vägbroar byggs på mindre vägar strax öster om Stavsjö, där passerar tågen under broarna. Tågtrafiken kräver också ett antal broar och den längsta byggs i närheten av Rinkebybadet, norr om Jönåker. Avståndet till badplatsen är ungefär 400 meter.

– Spårlinjen ligger i den södra delen av korridoren och vi har försökt hålla ett så stort avstånd som möjligt mot sjön. En spårlinje i den norra delen av korridoren hade gått helt intill badplatsen, säger Jonas Nimfelt.

Runt några fastigheter mellan Skavsta-Stavsjö förväntas bullernivåerna överskrida Trafikverkets riktvärden.

– I de flesta fall gör de bullerskyddsåtgärder vi genomför att riktvärdena klaras. Men i några fall överskrids riktvärdena ändå och i dessa fall kommer vi att erbjuda fastighetsägarna förvärv, säger Jonas Nimfelt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!