I kön stod en lång rad frusna bankkunder. Kylan bidrog till den röda nyansen på deras kinder – men det gjorde även ett stort mått av ilska.
– Jag är 70 år och har köat här i kylan i två och en halv timma. Det är en skandal att banken inte har kunnat ordna detta på ett bättre sätt. I dag har de förlorat en kund, sa Annika Larsson.
Bakgrunden till den impopulära köbildningen är att sparbankhuset på öster ska renoveras. I samband med uppfräschningen har Sörmlands sparbank beslutat att rensa ut bankfacken. På torsdagen började de att tömmas.
Bankkunden Kjell Händestam var minst lika upprörd som Annika Larsson.
– Jag såg hur en kvinna i 90-årsåldern med rollator gav upp efter att ha stått länge i kön och frusit. Man kan verkligen fråga sig vad banken håller på med. Men kanske cheferna är i Portugal?
En del av de bankkunder som kom för att tömma sina bankfack fick vända utan att ha fått sitt ärende utfört. De som kom efter 16.30 fick beskedet att de inte skulle hinna fram i tid till bankfacken, även om banken hade öppet till 18.30.
– Vi beklagar det inträffade djupt, säger Liselott Florén, kommunikationschef på Sörmlands sparbank.
Hon har full förståelse för att de drabbade kunderna tycker att bankfackstömningen är illa skött och anser att det inte är acceptabelt att de tvingats köa i timmar.
– Vi kommer omedelbart att titta på detta och försöka ta fram ett system med kalenderbokning, säger hon.