– Träet inuti pelarna är vattenskadat. För att vara helt säkra på att konstruktionen ska hålla har vi säkerhetsstämpat, säger Magnus Sandberg, stationsförvaltare på Trafikverket.
Han fortsätter:
– Plattformen är smal som den är. Det är inte jätteenkelt. Vi hoppas och tror att vi har fortsatt med tillräcklig plats för att passera med barnvagn, rullstol eller vad man nu har, utan att man riskerar att bli påkörd av tåget.
Risken att taket skulle rasa in är egentligen obefintlig, poängterar stationschefen.
– Det skulle krävas en del, men vi gillar hängslen och livrem. En storm plus en massa snö på taket skulle kanske kunna ta ner det. Vi vill inte hamna i ett läge där vi chansar, säger han.
Det är ännu inte hugget i sten när taket ska rivas i samband med att nya resecentrum byggs. Hade det skett i enlighet med planen skulle det ta två år innan det revs, men Magnus Sandberg säger att Trafikverket funderar på att riva det lite tidigare.
– Helst av allt skulle vi vilja göra det redan nu och ersätta med väderskydd. Problemet är att belysningen sitter där, skyltning med hänvisningar och tågavgångar som måste blandas in, säger Magnus Sandberg.
Kommer upptäckten i ett lite dåligt läge med tanke på resecentrum?
– Är det någonsin ett bra läge? Vi går ju lite och väntar på att projektet kommer igång, och det hade varit bättre om taket hade varit i bättre form, såklart. Men nu är det inte det.