"Barbenheimer" drar storpublik: "Bästa julihelgen"

Storfilmerna "Barbie" och "Oppenheimer" har lockat många biobesökare – och Nyköping är inget undantag. "Bästa julihelgen i modern tid", säger driftchefen på Svenska bio om premiärhelgen.

Margot Robbie i Greta Gerwigs "Barbie". Filmen har gjort box office-succé.

Margot Robbie i Greta Gerwigs "Barbie". Filmen har gjort box office-succé.

Foto: Warner Bros/TT

Nyköping2023-07-25 15:54

På Biostaden Nyköping hade "Barbie" och "Oppenheimer" 193 respektive 270 biobesökare på premiärerna.

– Det var i princip fullt, säger Åke Hedlund, driftchef på Svenska bio.

Sedan premiären av "Barbie" på torsdagen och premiären av "Oppenheimer" på fredagen har 1 341 respektive 930 personer sett dem på bio i Nyköping till och med måndagen, förklarar driftchefen.

– Vi ökade kapaciteten med fler salonger. Det är den bästa julihelgen i modern tid och den bästa helgen i år. Till och med bättre än trettonhelgen, som brukar vara vår bästa helg. Vanligtvis är det en film som går bra, men nu är det två samtidigt, och det är lite olika publik.

undefined
Åke Hedlund, driftchef på Svenska bio.

Det är dock inte publikrekord totalt sett på bio, berättar Åke Hedlund:

– Vi har haft några julhelger före pandemin med bra film som hade fler besökare.

Att veta vad publiken vill se är inte alltid helt lätt, menar han:

–Jag såg 'Titanic' innan premiären och tänkte 'vem fan vill se den här filmen?'. Man kan göra missbedömningar.

Biljettintäkterna för de båda filmerna sedan premiärerna i Nyköping uppgår till knappt 340 000 kronor till och med måndagskvällen.

Har du sett filmerna?

– Nej. Jag har inte hunnit göra det, men ska se "Oppenheimer" nu snarast när jag blir ledig. De som sett "Barbie" har sagt att den är överraskande bra, men jag är lite tveksam. Men vi får se.

undefined
"Jag fick min första Barbie av min kusin när jag var fyra, fem år. Mitt modeintresse började när jag klädde på dem och klippte deras hår, och nu går jag modedesign på gymnasiet", säger Alice Beidegård.

På Biostaden är Alice Beidegård, 17, en halvtimme tidig till tisdagens eftermiddagsvisning. Hon är inte lika tveksam till "Barbie" som Åke Hedlund – hennes förväntan går nästan att ta på.

– Filmen har redan blivit ikonisk. Det är en docka som har påverkat många människor, säger hon och fortsätter:

– Jag tror att "Barbie" kommer att vara väldigt bra. Den ska vara "woke" och ha en djupare mening än man tror.

"Barbenheimer" har blivit ett mem – ett viralt koncept, ofta i form av en humoristisk bild eller video – i samband med marknadsföringen av filmerna. Folk skojar om kontrasten mellan den rosaskimrande bubbelgumskomedin och det blytunga atombombsdramat, som båda hade premiär samma dag.

Kände du till "Barbenheimer?"

– Haha, ja. Det är väldigt olika filmer som lyckats få samma publik. Jag har sett flera "Barbenheimer"-trailers där folk har klippt ihop dem, säger Alice Beidegård.

Vad tycker du om memet?

– Det är jättekul! Jag ska se "Oppenheimer" nästa vecka. Det är ett popkulturellt fenomen som kommer att pratas om länge.

undefined
Att kontrasterna mellan "Barbenheimer"-filmerna blivit ett skämt på internet har troligen gjort succé för biljettförsäljningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!