Det var under ett restaurangbesök i Nyköping som en förälder med barn skulle beställa mat. Barnet är allergiskt mot ägg, så föräldern frågade personalen om rätten innehöll det. Personalen stämde av med kockarna och svarade sedan att maten inte innehöll ägg.
Efter måltiden fick dock barnet en allergisk reaktion och behövde föras till sjukhus med ambulans.
Det visade sig att maträtten innehöll en typ av fiskmassa som i sig innehåller äggvita.
– Barnet mådde bra senast jag pratade med föräldrarna, om än medtagen efter incidenten. Det är väl den yttersta konsekvensen att någon får en allergichock, i värsta fall får inte personen vård i tid, säger Rickard Enlund, livsmedelsinspektör på Nyköpings kommun.
Nyköpings kommun gjorde i mitten av juni en kontroll av restaurangen, efter att ha fått in ett klagomål på vad som hänt. Då kunde det bekräftas att klagomålet var befogat – vid kontrollen uppfylldes inte alla krav i livsmedelslagstiftningen.
Ett av kraven är att man muntligt måste kunna ge kunden rätt information om maten innehåller någon av de 14 lagstiftade allergenerna, ämnen som ofta orsakar allergi, även om menyerna talar om för kunden vilka allergener rätterna innehåller.
– Det är livsfarligt att ge fel information till kunden, säger restaurangchefen i det aktuella köket till SN.
Hen fortsätter:
– Jag har meddelat personalen om vad som gäller. I det här sammanhanget blev det fel. Det har handlat om en miss i kommunikationen. Trots att vi har en digital lista i menyn och pärmar med listor som förklarar vad alla rätter innehåller måste man dubbelkolla innan man ger information till kunden, säger restaurangchefen.
Den aktuella restaurangen är långt ifrån ensam om att sagt fel till kunder.
Enligt en granskning av Livsmedelsverket lämnar var fjärde verksamhet ut fel information om allergener. 2022 kontrollerades 4 344 produkter hos 2 172 restauranger, kaféer och andra storhushåll runtom i Sverige. Oftast handlade det om bristande information om allergenerna senap och selleri.
– Fel information om allergener är den enskilt största risken i en verksamhet som serverar mat. Visst handlar det om kunskap men det kan också handla om bristande kommunikation i verksamheten, säger Rickard Enlund.
Astma- och allergiförbundet uppskattar att ungefär en tiondel av alla barn i Sverige har någon form av matallergi.