– Om man ser att någon retas så kan man säga sluta och stopp. Och kanske vara med den sen, säger nioåriga Hilda Almström Demir.
Hon står framför "kompissolen" som pryder en av Brandkärrsskolans väggar. Solens strålar representerar hur man ska bete sig som kompis: "Jag leker med någon som är ensam", "Jag kan hämta plåster", "Jag tröstar". Det finns lika många exempel som solstrålar.
Under våren har barn mellan fem och tio år arbetat med frågor som rör just vänskap och respekt. Lisa Walther är lärare i svenska som andraspråk och bild på Brandkärrsskolan och ansvarig lärare för projektet.
– Det känns bra att kunna samarbeta med förskolorna. Resultatet är att femåringarna integreras redan innan de börjar på skolan, säger hon.
Varför har ni arbetat med temat vänskap?
– Man behöver dikutera det här med barn. Det finns så många olika sätt och situationer som det berör. Till exempel pratar vi om situationer som "omnågon retas på det här sättet, hur ska en bra kompis bete sig då?", säger Lisa Walther.
Även Sörmlands museum har deltagit i arbetet. När avslutningen hölls på onsdagen, fick barnen tova en stor kompissol i ull och göra färgglada kompisarmband.
– Det är ett kul sätt att koppla in slöjd och hantverk och skapa tillsammans. Det är otroligt värdefullt, säger Anny Liivamäe, länshemslöjdkonsulent vid Sörmlands museum.