– Vi har fått tre urnsättningar redan första veckan, säger Kjell Barkefors.
Han är med i ett gäng av entusiaster som renoverat båten under vintern.
Kjell Barkefors tycker att det är ett hedersamt uppdrag att få hjälpa människor att begrava sina nära och kära i Östersjön.
– Vi kör åt de närmst sörjande för att sätta urnan i sjön, säger han.
Han tycker att det är gripande att se sörjande som har svårt att släppa urnan men sedan ändå gör det. Först guppar urnan stillsamt bort från båten, för att sedan sakta falla mot botten.
– Det är en fin ceremoni. Det är det, säger han.
Men givetvis mycket beroende av väder och vind, förklarar han.
Båten de renoverat är byggd enligt en teknik som nu betraktas som ett världsarv. Klinkbyggd kallas det.
Den känns igen genom att skrovet inte är slätt utan brädorna ligger över varandra och bildar ett trappstegsliknande mönster.
Båtarna har givetvis byggts på lite olika sätt under åren men ganska vanligt är att skrovet byggs först och sedan sätts spantet dit - alltså båtens skelett.
Nu hoppas Kjell Barkefors bara på att båten inte ska sjunka. Träbåtar läcker som tusan innan träet har svält upp och tätar.
– När vi sjösatte en träbåt en gång så sprutade det upp vatten, säger han.
Träbåtar mår egentligen bäst av att bara tas upp när sjötulpanerna har sin storhetstid under hösten, förklarar Kjell Barkefors.