I vintras förklarade Jimmy Jansson, som drivit sjömack i Nyköping i 18 år, att han tänker lägga ner. Sedan dess har det varit osäkert om det kommer att finnas någon sjömack i staden till sommaren.
Men nu ser det alltså ut som att lösning har landat. Kommunen har kommit överens med företaget Ecopar, berättar Björn Fredlund (S), ordförande i Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden.
– Det känns skönt att det ser ut att ordna sig. Om Nyköping ska göra själ för namnet att vara en stad vid havet bör det finnas en sjömack, säger han.
Enligt planen ska Ecopar placera två tankar med en kortautomat på Västra hamnsidan. Den nya sjömacken kommer att ligga lite längre in i hamnbassängen än den tidigare, berättar Björn Fredlund.
– Rent funktionellt kommer den nya macken att fungera precis likadant som den tidigare. Man angör båten vid sjömacken, hoppar upp på en brygga och börjar tanka.
Innan driften kan komma i gång måste anläggningen få bygglov. Dessutom ska räddningstjänsten ge tillstånd till verksamheten.
Björn Fredlund bedömer att tillstånden kommer att beviljas – och det ganska snart.
– Kanske sticker jag ut hakan nu, men jag hoppas och tror att sjömacken kan vara igång inom en månad.
Ecopars mer miljövanliga syntetiska diesel tillverkas av naturgas. När produkten togs fram för 15 år sedan var drivkraften att skapa ett bränsle som förbättrade arbetsmiljön för människor som vistas i närheten av dieselavgaser, berättar bolagets vd Roger Göthberg.
– Vår syntetiska diesel ger betydligt renare avgaser än vanlig diesel och dessutom är den klimatsmartare, säger han
Sedan några år tillbaka marknadsförs bränslet även mot båtlivet. Enligt Roger Göthberg så är bränslet fullt kompatibelt med vanlig diesel och det krävs inga modifieringar av befintliga dieselmotorer för att köra på Ecopar.
– Det är bara att tanka. Om det skulle vara gammal vanlig diesel kvar i tanken, så spelar det inte någon roll.
Är er diesel dyrarare än vanlig diesel?
– I de flesta fall upplever våra kunder att bränsleförbrukningen går ner. Produkten är något dyrare än vanlig diesel men den ger också en klart förbättrad miljöprestanda och effektivare förbränning.
Den nya sjömacken är en tillfällig lösning. Tanken är att en ny sjömack så småningom ska byggas på Östra hamnsidan, något som kan vara klart om ett till två år, enligt Björn Fredlund.