Personen i fråga hade beställt ett paket från England, då han några dagar senare tog emot ett sms där han ombads betala en tullavgift via en betallänk. Efter att ha betalat märkte han att pengarna inte drogs till leveransföretaget, utan till ett fitnessföretag.
Alexis Larsson, säkerhetschef på Postnord förklarar att den här typen av bedrägeriförsök är vanliga sedan Tullverket ålade Postnord att ta ut tull- och momsavgifter i början av 2018. De är lika de meddelanden som Postnord skickar ut, men innehåller falska försändelsenummer och går att genomskåda med hjälp från Postnord.
– Är man osäker ska man alltid ringa och fråga oss, förklarar han.
Enligt Alexis skickas den här typen av sms ut i mängder, även till de som inte väntar på något paket.
– De träffar ju alltid någon som väntar på paket. Det handlar inte om något informationsläckage från vår sida, förklarar Alexis.
Personen upptäckte i tid att uppgifterna i meddelandet inte var korrekta, och hann spärra sitt kort.
Johan Östling, IT- och säkerhetsschef på Sörmlands sparbank, uppger att sms är ett vanligt sätt för bedragare att få tillgång till uppgifter.
– Syftet är att manipulera personer till att uppge sina inloggningsuppgifter. Man kan få falska sms med hot om inkasso, att man har ett paket på väg, eller att någon gjort en kreditupplysning på en, förklarar Johan.
Även Johan rekommenderar att höra av sig om man som kund känner sig osäker.