Säsongen för däckbyte är här och verkstäderna slåss om kunderna. Bagges bil, som finns i både Oxelösund och Nyköping, har satsat stort på marknadsföring. De har satt upp närmare 350 skyltar på bestämda platser runt om i stan.
153 av skyltarna sitter på kommunens mark, något de fått godkänt av från polisen.
– Det stämmer. De har sökt tillstånd och fått det godkänt. Det är på bestämda platser som alla har möjlighet att affischera på, säger Fatima Arnautovic, handläggare på tekniska divisionen i Nyköping.
Företaget satte dock inledningsvis upp för många skyltar och på platser de inte fått godkänt för, som lyktstolpar. Detta uppmärksammades av kommunen och åtgärdades samma vecka.
För att få tillstånd för sådan marknadsföring behövs ett godkännande från polisen, som i sin tur skickar remiss till kommunen som har tagit fram en karta över vilka platser som är godkända för affischering.
För kommunen var det överraskande att ett och samma företag satte upp så många skyltar, det hör till ovanligheten.
– Tanken är att flera företag ska kunna samsas om platserna, säger Fatima Arnautovic.
Företaget ansökte även om att få affischera i Oxelösund, men blev nekade med hänvisning till att det bara tillåts i samband med val, cirkus, idrotts-, kultur-, och föreningsevenemang.
Marcin Sokolwski, en av ägarna på Bagges bil, berättar att skyltarna kostade 45 000 kronor att tillverka.
– De var inte gratis men de går att återanvända, vilket vi planerar att göra, säger han.