Under året planerar Nyköpings kommun att genomföra åtgärder för att göra Östra Storgatan fri från bilar. Undantag gäller för en kortare sträcka mellan Ica Kronhallen och Gripsholmsparken samt vägarna som korsar Östra Storgatan. Några butiksägare längs med gatan tycker att det är bra, men för konditorierna kan det innebära en dödsstöt.
– Jag vet inte om vi kommer att klara oss efter det, säger Helen Karlsson, ägare till Olssons bageri.
Verksamheten blev påverkad redan när kommunen valde att stänga Stadsbron då majoriteten av deras kunder är bilburna.
– Vi har många kunder inom byggsvängen som kommer för att äta eller köpa med sig mackor. Det är redan svårt att parkera och de kommer inte ha tid att åka runt och leta plats, säger Helen Karlsson.
Precis som Olssons bageri så är Mekka konditori minst sagt skeptiska till beslutet. När ombyggnationen av gatan ägde rum för några år sedan tappade Mecka 50 procent av sin dagsinkomst.
– Det är klart att det här kommer påverka vår omsättning för det har det ju redan gjort. Pengarna vi förlorade under ombyggnationen kommer vi aldrig se röken av. Det var ingen på kommunen som undrade hur det skulle gå för oss då så det lär inte ske nu heller, säger Mikael Anklev, ägare till Mekka konditori.
Det enda hoppet brödbodarna har är tvärgatorna dit biltrafiken fortfarande kommer kunna gå och där det finns ett fåtal parkeringar, men ingen av ägarna tror att det kommer vara tillräckligt.
Bland tyg– och hantverksaffärerna på Östra Storgatan råder det däremot delade meningar.
– Jag är väldigt ambivalent. Principen med bilfri gata är bra, men vi har också kunder som tar hit tunga symaskiner och handlar tyger. Det blir för tungt för många och ska man åka runt flera varv i området för att leta parkering så blir det knappast miljövänligt, säger Anneli Bjurvald, som äger Nålsögat stil och textil.
– Jag tycker att det är jättebra så folk ska kunna gå här och flanera. Men de borde även stoppa cykeltrafiken också eftersom de kör på tok för fort och folk med barnfamiljer behöver hela tiden se upp. Bilarna kör i varje fall långsamt, säger Vanja Küller, ägare till Salt Jord Ateljé.
Vanja Küller får även medhåll från sina granne på frisörsalongen Våga.
– Det har varit planen från första början så jag tycker det är kanon. Får vi bort cyklarna och framförallt elsparkcyklarna vore det bra, säger Lena Enell, ägare.