Tillsagd att inte larma på natten – fick krypa till toaletten

En hemtjänstkund i Nyköpings kommun ska ha krupit till toaletten själv, istället för att få hjälp av personal.

Susanne Svenman, områdeschef för hemtjänsten i Nyköpings kommun.

Susanne Svenman, områdeschef för hemtjänsten i Nyköpings kommun.

Foto: Sebastian Lundqvist

Nyköping2024-07-13 18:43

I en lex Sarah anmälan som gjordes den 25 juni i år framgår det att hemtjänstens personal bett en kund att inte larma på natten för att få hjälp att gå på toaletten. Personalen ska ha sagt åt kunden att använda inkontinensskydd istället. Därefter har kunden på egen hand krupit till toaletten. Ur anmälan framgår det att kunden är blind.

Det framgår inte att kunden skadats under händelsen men det nämns att risken för en olycka fanns, då kunden är blind och har hög fallrisk.

Susanne Svenman är områdeschef för hemtjänsten i Nyköpings kommun och vill inte kommentera den specifika händelsen. 

– Jag kan inte svara i det enskilda fallet på hur det har kunnat hända. Vi har ju jättetydliga rutiner för hur vi hanterar larm och tydliga riktlinjer från myndigheter.

På en generell nivå, varför händer sånt här?

– Ja, vi jobbar ju med människor och ibland har den mänskliga faktorn en inverkan på vissa situationer.

Hon säger att bemanning eller resursbrist inte varit ett problem under tiden för händelsen. Och att hemtjänsten bemannar efter verksamhetens behov.

Vad kan konsekvenserna för personal som gör såhär bli?

– På generell nivå så blir det arbetsrättsliga åtgärder. Det beror precis på hur allvarlighetsgraden är.

Hon vill inte ge någon kommentar om allvarlighetsgraden i händelsen.

Får hemtjänsten in en lex Sarah anmälan så går den vidare till en kvalitetsutvecklare inom Division social omsorg. De tittar på om det finns brister och hur hemtjänstens rutiner ser ut. 

– Ibland kan det vara så att något behöver vara tydligare för att minska risken att det blir tokigt.

Hur arbetar man inom hemtjänsten när något allvarligt har inträffat?

– Vi för samtal, vi ser över våra rutiner och ifall vi följer våra riktlinjer och vi tittar på alla de här delarna, även arbetssätt och ifall det finns något vi kan förtydliga. Ibland så går det fel och det blir tokigt. Likväl så tittar vi på vad som hände och varför det hände.

Susanne Svenman menar att detta är något som man jobbar med dagligen även om något allvarligt inte nyligen inträffat.  

Hon tycker inte att man borde vara orolig om man själv är en hemtjänstkund eller anhörig till en hemtjänstkund i Nyköpings kommun.

Varför ska man inte vara orolig?

– För att vi har tydliga rutiner för hur vi hanterar larm och vi hanterar de larm som kommer in.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!