BMW-anläggningen tillhör sedan 2018 Holmgrens Bil som är en av Sveriges största privata bilhandlare. Anläggningen med de stora fönstren bredvid E4:an omfattar bland annat en hall för försäljning av nya BMW, en lokal för begagnatförsäljning, en verkstad och en kundlounge. Den prydliga anläggningen är byggd enligt BMW:s riktlinjer för hur det ska se ut hos en BMW-återförsäljare. Platschefen Martin Åhrbom tycker att Holmgrens Bil ligger bra i Hemgården.
– När jag kom hit för 1,5 år sedan det var inte mycket här, säger han.
Sedan dess har bland annat Biloteket som säljer nya Mitsubishi, Subaru och Opel tillkommit. Bilcenter har byggt en ny Mercedes-anläggning alldeles bredvid Holmgrens. Reijmes Lastvagnar och TB Bil/KIA håller på att bygga anläggningar i området.
– Det funkar jättebra med grannarna. Många kunder har börjat hitta det här som ett nytt bilområde att åka till. Det har även varit jättebra för oss då vi har utvecklat vår begagnataffär av olika märken. Vi har inte bara de helt nya bilarna som står i skyltfönstret utan även lite annat att välja på. På det sättet har vi nog blivit lite mer Holmgrens Bil. Holmgrens Bil har alltid jobbat med olika varumärken och bilar i olika prisklasser för att möta en bredare kundkrets, säger Martin Åhrbom.
Holmgrens Bil är en koncern som finns på 16 orter i Sverige och som har nybilsförsäljning av sju olika bilmärken. Tio av anläggningarna säljer i likhet med Holmgrens Bil i Nyköping BMW. Anläggningarna samarbetar mycket med varandra. En central inköpsgrupp dirigerar exempelvis begagnade inbytesbilar till den anläggning där de har störst chans att bli sålda. Koncernen har tre egna lastbilar som transporterar bilarna mellan anläggningarna. Om Holmgrens Bil i Nyköping till exempel får in en begagnad bil av annat märke kan den skickas vidare till annan anläggning som är återförsäljare av just det märket. Även om det idag förekommer att Holmgrens i Nyköping säljer andra begagnade märken än BMW är det fortfarande BMW som dominerar stort i begagnatförsäljningen.
– Så kommer det fortsätta att vara. Eftersom vi säljer nya BMW för det naturligt med sig att vi ofta får in BMW som inbytesbilar då våra BMW kunder har en hög lojalitet till varumärket, säger Martin.
Han konstaterar även att det har varit ett speciellt år. När biltillverkare stoppade produktionen en period på grund av pandemin påverkades naturligtvis även leveranserna till Holmgrens Bil.
– Även om vi inte har fått så mycket bilar som vi hade önskat från fabriken under sommaren och tidig höst har vi trots det kunnat sälja ganska mycket nybil. Eftersom vi är tio BMW-anläggningar inom Holmgrens Bil koncernen gick vi in i vårens corona/covid-situation med ett ganska stort eget lager av bilar. Dessa bilar har vi sedan kunnat sälja av under perioden.
Nu börjar dock leveranserna från fabrikerna att komma igång av nya fabriksbeställda bilar som försenats på grund av pandemin, vilket leder till att vi under november, december och januari får vi hem väldigt mycket nya bilar som våra kunder väntar på, säger Martin.
Han menar att det blir en positiv effekt när nybilarna kommer eftersom företaget då även får in inbytesbilar från kunderna som hämtar ut sin nya bil vilket leder till fina begagnade bilar i hallen.
Sommaren var också lite ovanlig på så sätt att verkstaden hade betydligt mer att göra än normalt. Martin gissar att det beror på att många var hemma under semestern och då även passade på att fixa bilen. Å andra sidan har servicejobben på tjänstebilar minskat lite under sommaren/hösten, något som kan bero på att många arbetar hemifrån och därmed inte lägger lika mycket mil på sina tjänstebilar vilket i sin tur gör att serviceintervallen i tid ibland blir lite längre än normalt.
15 personer arbetar idag på Holmgrens Bil i Nyköping, däribland fyra säljare och fem verkstadstekniker.
Martin hoppas framåt mycket på försäljningen av de nya BMW touring-modellerna 330e och 530e. Många byter ut sina tjänstebilar under hösten/vintern och Holmgrens Bil har redan mottagit många beställningar på de nya laddhybriderna.