– Det här är en helt ny plattform, en helt ny modell och BMW:s framtid, säger Martin Åhrbom, platschef på Holmgrens bil i Nyköping.
BMW iX har officiell Sverigepremiär den 13 november, men redan den 4 november visades den nya elbilen upp för inbjudna gäster på Holmgrens bil i Nyköping. Kundeventet var det första i sitt slag sedan pandemins utbrott för ett och ett halvt år sedan.
– Jag tycker att det är jättekul att vi får ha folk här på det här sättet. Det har jag saknat. Det blir som en kickstart, säger Martin Åhrbom.
BMW var tidigt ute med att börja ställa om till elektrifierade bilar. BMW iX är den senaste i raden och fler är att vänta.
– Den finns med två olika sorters batteristyrka eller räckvidd där den ena bilen går omkring 40 mil och den andra bilen 63 mil på en laddning, säger Martin.
Hur går det för Holmgrens Bil i Nyköping?
– Vi har liksom många andra haft det tufft under pandemin. Det var lite lugnare med nybilsförsäljningen en period då fabriker var stängda i stor utsträckning. Då har vi haft mer fokus på begagnatförsäljningen. Vi såg en viss nedgång i verkstaden och service kanske beroende på att många jobbade hemma och många bilar därmed stod hemma. Nu börjar det släppa och vi ser att beläggningen i verkstaden ökar. Orderingången på nya BMW är bra, både på elbilarna, laddhybrider och konventionella bilar. Det som är lite frustrerande ibland är att leveranstiderna är längre än normalt vilket är avhängigt av halvledarbristen.
Den nya elbilen BMW iX är nästan helt återvinningsbar.
– Bilen är återvinningsbar till 99,996 procent och det är bara sällsynta jordartsmodeller i batteriet som inte går att använda igen. Bilen är gjord av 30 procent återvunnet material, bland annat gammalt fisknät och det är FSC-certifierat trä i panelerna, säger Jennifer Wistbacka, product genius på Holmgrens bil i Nyköping.
– Bilen är byggd inifrån och ut och det är insidan som står i centrum för att sätta fokus på förare och passagerare, bilen har fortfarande BMW:s karaktäristiska utseende, men i en helt ny design än vad vi är vana vid. Man ska få en lounge-känsla i bilen.
BMW-njurarna i fronten är gjorda av ett självläkande plastfoliematerial.
– Får du ett litet stenskott eller en repa i grillen kommer den att läka sig själv om den står inomhus i ett garage i 22 graders värme ungefär. Instrumenteringen är helt ny och mycket mer intelligent än vad den har varit innan, säger Jennifer Wistbacka.
Holmgrens Bil har redan fått flera ordrar på bilen. Priset för BMW iX xDrive 40 börjar på 865 000 kronor.
Hur viktig är den här bilen för Holmgrens Bil?
– För oss är den egentligen viktig på två sätt. Dels är det en spjutspets som visar vad BMW kan göra. Den kommer kanske inte att bli en volymbil, men den kommer ändå att göra ett stort avtryck på marknaden och gynna andra bilar som kommer härefter och som är lite billigare. Många kommer att komma till Holmgrens för att titta på den här bilen och då har vi ju även andra bilar de kan titta på också, säger Martin.
Hur trivs ni i Hemgården?
– Vi trivs jättebra och jag tycker bara att det är roligt när det kommer fler och fler bilmärken. Nu har ju lastvagnarna öppnat bredvid och "Merca" är igång och Kia-gänget är igång. Vi märker också att nu när folk har börjat röra på sig igen så är det högre trafik här på lördagar och kvällar. Det är bra mycket mer än när vi var här själva. Det är positivt när alla drar folk till varandra, säger Martin.