– De kan köra via Lennings väg, förbi barackerna och göra en uppfart direkt till skolan, säger Per-Åke Frisk.
Han bor vid Tessins väg och har svårt att förstå varför tung trafik ska köras in på Fågelbovägen, sedan gå via Sommarvägen och förbi hans boende.
Per-Åke Frisk ser, förutom att de boende i området blir drabbade, även att Tessin förskola och Vittraskolans förskola nyttjar vägarna på den norra sidan för sina barn.
Han vill istället att ta in trafiken ska gå direkt från Lennings väg via rondellen nära Rosvalla. Då måste trafiken dock passera förbi Nyköpings högstadiums moduler.
– Det går lätt att bygga ett staket som skyddar eleverna och låta trafiken gå på andra sidan, säger Per-Åke Frisk.
Här tycker Thomas Nygård projektledare vid kommunen inte alls är en lätt uppgift. Han har själva varit nere i området vid flera gånger för att undersöka den saken. Ett skyddsrum sätter käppar i hjulet för rivningstrafikens in- och utfart den vägen.
– Vi har tittat jättemycket på möjligheterna att ta in trafiken söderifrån vid Rosvalla. Men det går inte att komma in med en väg där eftersom skyddrummet ligger i vägen, säger Thomas Nygård.
De utesluter dessutom helt att använda vägen upp till Nyköpings högstadiums parkering, alltså norr om modulerna. Där rör sig eleverna mellan paviljongen och huvudbyggnaden.
– Det vore som att ha tung trafik rakt över skolgården, säger han.
Kommunen har också undersökt möjligheten att ta in trafiken via Domänvägen. Då går trafiken precis bredvid Vittraskolan som dessutom har en förskola kopplat till verksamheten.
– Vi har verkligen försökt titta på andra lösningar. Hade inte paviljongerna använts så verkar det logiskt att gå in söderifrån.
Kommunen vill att transporterna därför ska komma norrifrån.
För att minimera störningarna för boende ska arbetet och transporterna utföras på helgfria vardagar under dagtid. Kommunen ställer dessutom krav på bullerskydd, dammskydd och vilka tider som arbetet får genomföras till de bolag som vill lägga ett anbud på arbetet. Vem som får svinga rivningskulan mot Tessin är alltså inte klart och Thomas Nygård vill även poängtera att beslutet om rivningsarbetet formellt sker när kommunstyrelsen fattat beslut.
Om allt går enligt planen ska rivningen vara klar i september 2021.