Bosals chockbesked – inte en blixt från klar himmel

Bosals etablering i Nyköping gav eko i hela Fordonssverige och sågs som en framgång för kommunen. "Vi kunde inte ha gjort något annorlunda", är kommunens besked när planerna nu läggs på is.

Nyheten om Bosals etablering i Nyköping presenterade bolaget och kommunen tillsammans i mitten av januari. Uppmärksamheten blev stor men i dag står det klart att planerna har lagts på is.

Nyheten om Bosals etablering i Nyköping presenterade bolaget och kommunen tillsammans i mitten av januari. Uppmärksamheten blev stor men i dag står det klart att planerna har lagts på is.

Foto: Magnus Grimstedt

Nyköping2021-10-26 20:30

Snön föll lätt över Culturum när Bosal presenterade nyheten att bolaget skulle starta en fabrik och ett kompetenscenter i Nyköping. Riksmedia och branschtidningar från Europa följde presskonferensen och inne i Culturums salar var det idel glada miner.

– Betydelsen av detta kan bara jämföras med Skavstas utveckling och etableringen av Eberspächer", sa kommunalråd Urban Granström (S), om de 200 till 400 nya jobb som utlovades till Nyköping.

Det var den 14 januari. Nu – nio månader senare – står det klart att Bosal har lagt satsningen på is, något som tidningen kunde berätta på måndagen. Bristen på halvledare gör att det holländska fordonsjätten befinner sig i en ekonomisk situation som inte gör det möjligt att expandera.

Det byggs inte någon fabrik nu och bolaget utlovar inte någon fabrik i framtiden heller.

När presskonferensen i Culturum hölls var det en stor stund för näringslivschef Maria Karlsson och hennes kollegor på näringslivskontoret. I över ett år hade de oförtrutet arbetet för att få etableringen till stånd – och nu kändes det som att belöningen kom.

För första gången på lång tid hade kommunen lyckats locka till sig en riktigt stor nyetablering.

– Lika glada som vi var då, lika tråkigt känns det i dag, säger Maria Karlsson om att satsningen läggs på is.

Men hon säger också att beskedet från Bosal inte kom som en blixt från klar himmel. Under de nio månader som förflutit sedan presskonferensen har näringslivskontoret och Bosal haft en kontinuerlig dialog. Kommunen har därför varit väl medveten om de problem som fordonsindustrin brottas med.

Även för den oinvigde har tecknen funnits där. När Bosal presenterade sina planer var budskapet att etableringen skulle gå fort. Rekryteringen av arbetskraft skulle börja redan under första kvartalet 2021 och senast 2022 skulle fabriken vara i gång.

Men månaderna gick utan att Bosal ens presenterade var fabriken skulle ligga. Och det gick trögt med nyanställningar – som mest jobbade fem personer på Bosal Sweden i Nyköping. En stund före det att Bosal medgav att planerna lagts på is försvann också det svenska bolaget från Linkedin.

Frågan är vilka lärdomar kommunen ska dra av den uteblivna etableringen. Enligt Maria Karlsson är den viktigaste lärdomen att kommunen gjorde det mesta rätt.

– Vi arbetade på ett nytt sätt med Bosal. Efter framgången fortsatte vi arbete på samma sätt och det har lett till att en rad nya etableringar är på gång, säger Maria Karlsson och nämnder elbåtsbolaget Xshore, logistikföretaget Infrahubs och Biltema, som tillsammans kommer att sysselsätta hundratals människor.

Kommunalråd Urban Granström (S) är inne på samma linje.

– Vi kan inte sluta arbeta med att få nyetableringar till kommunen beroende på att det kan inträffa saker i vår omvärld som påverkar oss. Vi måste fortsätta att jobba för att få nya företag till vår kommun, säger han.

Även om Maria Karlsson och Urban Granström säger att beskedet från Bosal är tråkigt, anser de att Nyköpings attraktionskraft på näringslivet fortsatt är starkt.

– Vi kommer att fortsätta att ha en dialog med Bosal. De har sagt att de hoppas att kunna väcka liv i etableringen och vi tänker fortsatta att arbeta för den. Men självklart är vi realistiska och inser svårigheterna, säger Maria Karlsson.

Bosal

Bosal har fabriker i 14 länder. Bolaget tillverkar avgasreningssystem, chassidelar och produkter för energikonvertering till kommersiella fordon och passagerarbilar. Bolaget ser också en framtid på marknaden för gröna energisystem och utvecklar bränsleceller.

Förutom att bolaget lägger planerna på en fabrik i Nyköping på is, läggs även planerna på en fabrik i Kina på is. Enligt bolagsledningen är orsaken att bolaget inte har råd att expandera just nu.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!