Brandmännens nya utmaning: Elbilsbränder i garage

Fler elbilar har lett till nya utmaningar inom räddningstjänsten. Att släcka en brinnande elbil kan vara omöjligt.

Per Andersson, yttre befäl vid Sörmlandskustens räddningstjänst.

Per Andersson, yttre befäl vid Sörmlandskustens räddningstjänst.

Foto: Magnus Grimstedt

Nyköping2021-10-20 20:16

– Vi är försiktiga, det är mera jakt på information vad det är för drivmedel innan vi kommer fram till olycksplatsen, säger Per Andersson, insatsledare på Sörmlandskustens räddningstjänst.

Står bilen parkerad i ett parkeringsgarage med låg höjd och längst in i ett garage kan konsekvenserna bli stora, eftersom det kan vara svårt eller rentav omöjligt för brandbilar att ta sig in.

undefined
Niclas Nordström, förebyggande chef på Sörmlandskustens räddningstjänst.

– Snart har vi bara elbilar i garagen och då måste det finnas ett bara säkerhetstänk för det, säger Niclas Nordström, förebyggande chef på Sörmlandskustens räddningstjänst.

Han menar att det inte finns några ökande byggtekniska brandskyddskrav när det gäller laddare i garage eller liknande.

– Det finns inga krav förutom Elsäkerhetsverkets regler. Vi har rekommendationer som vi brukar ge, när vi får frågan. Som förbättrar förutsättningarna för vår insats. Det har inte bedömts att brandskyddet behöver ökas för att man börjar få elbilar i garaget, säger han.

Om en brand skulle uppstå i ett garage är det inte bara vid laddplatserna det kan stå en elbil parkerad.

– Tittar man på ett parkeringsgarage så finns det flera elbilar som står på oskyltade platser. De är parkerade på vanliga platser när de inte laddar. Så man kan förutsätta att det finns elbilar i garaget. Det är den riskbedömning vi gör i vår insats, säger Niclas Nordström.

Per Andersson, yttre befäl vid Sörmlandskustens räddningstjänst, menar att bränder i parkeringsgarage kan bli svåra att släcka.

undefined
Per Andersson, yttre befäl vid Sörmlandskustens räddningstjänst.

– Bilbränder i garage blir mer komplicerade och långdragna än bilbränder utomhus. Det största dilemmat för oss är att ventilera ut röken, det blir mycket rök vid en bilbrand. Skillnaden med en elbil är att röken är farligare för oss när det brinner i batteriet. Röken är giftigare helt enkelt, säger han.

När ni åker på ett larm, finns det oro att det kan vara en elbil som är inblandad?

– Säkerhetstänket är med ända från starten och vi försöker ta reda på var det är för fordon och vilket drivmedel. Vet vi att det är en elbil inblandad så går vi fram försiktigare helt enkelt, säger Per Andersson.

Har du varit med om någon brand med elbil?

undefined
I juni i år brann en laddhybrid på en gata i centrala Eskilstuna. Tjock rök spreds över stora delar av staden.

– Elbilar har jag varit med om men inte i något garage. Vi jobbar på ett lite annat sätt, vi undviker röken. Vi sätter en fläkt för att få bort röken från oss. Då kan vi jobba på den sidan som är fri från rök. Då blir det mer problem i ett garage där vi måste ventilera ut röken, säger Per Andersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!