Bussbolag tjänar på tågstrul

Järnvägens problem med avbrott och förseningar ger bussbolagen en chans att kamma hem nya kunder. Enligt Swebus har resandet mellan Nyköping och Stockholm ökat med 50 procent de senaste två åren.

Bussboom

Bussboom

Foto:

NYKÖPING2014-01-18 06:52

— Det är verkligen mycket. Vi har också ökat utbudet under tiden för när vi ser att vi har fler resenärer sätter vi också in fler bussar. Numera är det en hel del pendlare som åker med oss också, säger Swebus presschef Christel Grip.

Exakt hur många som reser på sträckan är hemligt av konkurrensstrategiska skäl, men enligt bolaget har antalet resenärer tickat på ordentligt de senaste åren. Mellan 2011 och 2012 ska de ha blivit 38 procent fler och räknat på de två senaste åren är ökningen hela 50 procent. Den stegringen är unik jämfört med andra kommuner kring Stockholm, menar Christel Grip.

Generellt sett säljer företaget flest resor kring helger, bara en liten del kommer från pendling. Men på sträckan mellan Nyköping och Stockholm kan de se att resandet har ökat under alla veckodagar.

— Därför tror vi att det mest är pendlare som står för ökningen, men vi har lite svårt att se i vår statistik hur många resor man gör per person.

Varför tror ni att det går så bra?

— Det är förmodligen av flera anledningar. Dels priset som är lägre än tåget, att vi avgår i tid och att det finns eluttag och gratis internet. De som pendlar kan jobba eller plugga på vägen, säger Christel Grip.

De många förseningarna inom tågtrafiken har troligtvis också spelat en stor roll för utvecklingen. Det senaste exemplet är från början av januari, då ett urspårat godståg orsakade förseningar under flera dagar. I november förra året blev det totalstopp i tågtrafiken söder om Stockholm efter en olycka på Södra station. Förtroendet för tåget som transportmedel har en del nagg i kanten.

— Ju mer problem tåget har desto tydligare blir det på något sätt att bussen är väldigt pålitlig. Jag tror att den sticker ut mer och mer som ett alternativ man kan lita på. Vi har lätt att anpassa trafiken efter problem som uppstår och en trafikledning som kan sätta in extrabussar när det behövs, säger Grip.

Morgontrafiken i Stockholm är inte att leka med. Hur kan ni hålla tiderna?

— Självklart finns det tillfällen som är körigare än andra. Normallt sett ser det liknande ut från dag till dag och då har vi tagit höjd för det i tidtabellen. Sen kan vi också utnyttja bussfilerna som finns på många sträckor in mot stan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om