– Flera av de projekt vi har genomfört har varit framgångsrika. Den här modellen gör att vi kan jobba med flera olika områden samtidigt, säger kommunpolis Per Lindberg.
Modellen kallas EST (Effektiv samordning för trygghet) och infördes i Nyköping i fjol. Kortfattat innebär det att flera olika aktörer som polis, kommun och bostadsbolag samarbetar kring att öka tryggheten. Veckovis träffas man och ger en lägesrapport. Är det stökigt på en plats rapporteras det in och gemensamma åtgärder planeras.
I det så kallade medborgarlöftet inför 2022 (med polisen och kommunen som avsändare) ska man inom EST fortsätta jobba med att öka tryggheten i boende- och utemiljön.
– En viktig första åtgärd handlar om närvaro. På längre sikt kan det röra sig om att se över utemiljön på en plats, förbättra belysning eller kanske bygga om, säger Per Lindberg.
Under 2021 identifierades ett antal problemområden, spridda över kommunen. I centrala Nyköping handlar det bland annat om Östra Skolan, där det har förekommit skadegörelse men även stenkastning mot polis och andra förbipasserande. Anna Lindhs plats/Östra Kyrkogatan beskrivs också som en otrygg plats med misstänkt knarkhandel.
– I centrumkärnan rör sig mycket folk och där kommer vi troligtvis alltid att identifiera problem. Sedan kan ett antal individer vara aktuella på flera olika platser och då fungerar det kanske inte att arbeta med närvaro eller belysning utan då behövs helt andra åtgärder, säger Per Lindberg.
Bussterminalen har tidigare år klassats som en "hotspot" där insatser bedömts nödvändiga. Det gör den även under 2022. En större enkät bland folk som rör sig kring platsen gjordes i höstas och ska mynna ut i konkreta åtgärder.
– I våras gjordes framgångsrika insatser där men nu börjar problemen komma tillbaka. Nu görs en fördjupad lägesbild och vi måste titta på exakt vad det är som skapar otryggheten, och sedan gemensamt se vad vi kan göra för att motverka problemen för att få spets på det vi gör.
Förutom polisiärt arbete kan det till exempel handla om att Nobina sätter in bussvärdar. Något som har testats på linje 2 och 3, vissa tider på dygnet.
Även Rosvalla är en uttalad hotspot.
– Där finns problem med skadegörelse och det är en sak vi kommer att lyfta, sedan får vi se vad man kan göra för att motverka det, säger Per Lindberg.