Buster

NYKÖPING Efter nästan 50 års trogen tjänst i Nyköpings hamn får nu hamnbåtarna Buster och Keaton pension. Istället satsar Nyköpings kommun tre miljoner på en modern arbetsbåt.

Nyköping2016-03-01 13:48

Alla som besökt Nyköpings hamn har säkert sett de båda gråmålade trotjänarna ligga vid kaj.

Storebror Buster, stark och trygg, som både kan bogsera handelsfartyg och bryta is när det behövs.

Och så lillebror Keaton, smidig och lite kaxig, som byggdes för att dra stora timmersläp i jämtländska älven Hårkan i slutet av 1950-talet.

Alltsedan mitten av 1960-talet har de arbetat i Nyköpings hamn, aldrig svikit utan alltid ställt upp.

Buster och Keaton har i sin tur fått en god omvårdnad av hamnpersonalen. För bara några år sedan fick Buster ny motor, en 350 hästkrafters Scaniadiesel ger tillräcklig styrka, och nya bottenplåtar och navigationsutrustning borgar för en pigg snart 60-årig pensionär.

Keaton, som ligger på kajen och väntar på bottenmålningen, har en blott 35 hästkrafter stark 3-cylindrig diesel från Bolinder Munktell. Motorn är jämnårig med Keaton själv och viker inte för tunga uppdrag.

I november 2006 lämnade nämligen det sista lastfartyget, M/S Sternö, Nyköpings hamn, lastad med maltkorn som lagrats i den stora silon. Det markerade slutet för handelshamnen i Nyköping och innebar också att Busters tjänster som bogserbåt och isbrytare längre behövdes.

Nu köper Nyköpings kommun i stället en ny båt som kostar 2,9 miljoner kronor. En modern arbetsbåt som kan användas för jobb med fyrar och prickar i farleden och diverse arbeten i gästhamnen och kanotstadion.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om