Butiken hyllas igen – så tänker handlaren kring din plånbok

Lyxiga avdelningar och färska varor lockar, men för många sätter prislappen gränserna. Hur resonerar en av Nyköpings mest hyllade Icahandlare kring pris och kvalitet?

Ica Knuten Oppeby är finalister i år också

Foto: Magnus Grimstedt

Nyköping2024-10-19 06:43

Nyheten i korthet

  • Ica Knuten Oppeby, en av finalisterna i årets Dagligvarubranschens gala, satsar på att skapa en "superkundupplevelse" med färska varor och inspirerande miljö.
  • ICA meddelade tidigare att de planerar att investera en miljard kronor för att sänka ordinarie priser på dagligvaror, men det är upp till varje butiksägare att bestämma slutpriserna.
  • Conny Holmström, som driver Ica Knuten, understryker att de arbetar för att erbjuda premiumvaror till alla plånböcker genom att samarbeta med leverantörer och erbjuda "klipp" på vissa produkter.

Även i år är Ica Knuten Oppeby finalist i dagligvarubranschens egen gala – som topp tre i fyra kategorier: mejeri och juice, bröd, tidskrift och ett hederspris mannen bakom varumärket Zeta.

Med ett koncept innehållande färska varor och inspiration ska det vara en upplevelse att handla på den redan tidigare prisbelönta butiken.

Men i tuffa ekonomiska tider kan det vara svårt att unna sig ett utmärkt utbud, när prislappen svider.

I början av året meddelade Ica att de kommer satsa ungefär en miljard kronor på att sänka ordinarie priser för koncernens butiker, med målet att möjliggöra lägre priser på nödvändiga vardagsvaror till konsumenter. 

undefined
Butiken är även finalist som "årets mejeri- och juiceavdelning".
undefined
Fernando Di Lucas hederspris grundar sig i att butiken hyllar medelhavets matkultur.

Med det sagt är det Ica-handlarna själva som bestämmer vilka priser de ska sätta i slutändan. Det beror på konkurrens, hävdar Conny Holmström som driver Nyköpingsbutiken Ica Knuten tillsammans med sin fru Linda Holmström.

– Vi har två olika delar. Färskt lever ett eget liv. Sedan har vi allt vi köper in från Ica – som kommer från andra leverantörer, säger han.

Sedan butiken i Oppeby totalrenoverades 2022 har de storsatsat på ljussättning och färgval på väggarna. Även högkvalitativa varor från utvalda leverantörer, en inspirerande butik, nybakat bröd och stor delikatessavdelning har varit av en del av upprustningen.

undefined
I butiken möts besökaren av broschyrer med recept, levande växter och inspirerande köksinredning.
undefined
I år är butiken en av tre finalister i kategorin "årets brödavdelning", med motiveringen att det känns som en "hemtrevlig atmosfär". Dagligvarugalan äger rum 14 november. Sara Karlsson är en av flera som ser till att det blir dagsfärskt bröd.

– Det ska vara en superkundupplevelse, och kul att gå och handla. Men kvalitén ska gå hela vägen – med bra service och färska varor. 

Hur tänker ni när det kommer till pris respektive kvalité?

– Vi måste ju ha allt – för alla plånböcker. Vi kan inte bara ha premiumkött utan vi har även bassortimentet.

undefined
Conny Holmström har drivit butiken Ica Knuten sedan 2001.
undefined
Brödavdelningen är även hyllad för att drivas med ungdomlig entusiasm. Här arbetar Juni Lilljegren och Lina Tholander bakom kulisserna.

Försöker ni erbjuda premiumvaror även för dem med lite mindre plånböcker, eller hänvisas de till bassortimentet?

– Där jobbar vi mycket med leverantörerna. Vi väljer ut varor tillsammans med dem och aktiverar även de här hyllorna, säger Conny Holmström och pekar på hyllan med färska bröd och bakverk där det finns en skylt om veckans "klipp".

Med så kallade "klipp" kan konsumenter komma åt premiumvaror till rabatterade priser, något som möjliggörs när leverantörer sänker inköpspriset och butiken tar in större kvantiteter.

När PRO senast gjorde sin årliga prisundersökning, 2023, kostade en matkasse hos Ica Knuten 1 426,30 kronor. Snittpriset i Sörmland var 1 475,17 kronor och nationellt 1 495,66 kronor. Hur priserna utvecklats under 2024 står klart i januari 2025.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!