Det var inte helt utan hinder som Biltema kunde öppna sina portar i Nyköping. Först kom protester från närboende som inte ville att skogen på platsen skulle huggas ned. När bygget väl sattes igång krävdes mer sprängningar än väntat, och arbetet sköts upp.
Men så, den 6 juli 2024, premiäröppnade varuhuset. SN var på plats och kunde berätta om Nyköpingsbor som köade i timtal för att få vara först in.
Hur gick det sen?
SN träffar varuhuschef Anders Turén, som med lättnad berättar att kritiken verkar ha blåst över, och att allt gått över förväntan.
– Vi som jobbar har inte fått in några klagomål alls. Sen hade jag också väntat mig mer stök, fler snatterier och stölder, men vi är skonade även där.
Nyköpingsvaruhuset har snabbt visat sig vara ett av kedjans svinn-smartaste.
– Vi har otroligt låga svinnsiffror, väldigt mycket lägre än andra varuhus i kedjan faktiskt.
Hur kommer det sig?
– Dels så har vi ju helt nyutbildad personal på många fronter, och inget har hunnit bli slentrian. Sen jobbar vi väldigt mycket med det vi kan göra lokalt och försöker att vårda varorna på bästa sätt och reparera dem när vi kan, säger Anders Turén.
I verkstaden kan både kundens och butikens maskiner repareras. Trasiga maskiner plockas isär och fungerande delar kan skickas till andra varuhus i kedjan.
– Den största biten vi kan göra i butik är att minimera reklamationerna.
Anders Turén berättar om rutinerna vid försäljningen av bilbatterier, en produkt som är kostsam för både butik och miljö om den inte hanteras rätt.
– Vi försäkrar oss först om att batteriet passar bilen i fråga, sen om att kunden vet hur man hanterar det. Vi har en manual med information som är viktig för både oss och kunden. Om vi inte ger tydliga instruktioner kommer vi få massor av reklamationer och då måste vi kassera batterier helt i onödan.
Kedjan har i dagsläget 61 varuhus med runt 1 700 anställda i Sverige och finns även i Norge, Danmark och Finland, där den 20:e och senaste butiken öppnade strax före jul.
Många som tänker Biltema tänker nog bildelar. Men storsäljaren är nåt annat.
– Våra varmkorvar, såklart! säger Anders Turén.
Omkring 50 000 korvar har sålts i kaféet sedan öppningen. Med sju dagar öppet i veckan blir det nästan 265 korvar om dagen.
Även spolarvätska går som smör, berättar medarbetaren Oscar Alvin. Anders Turén har koll på försäljningen:
– Sex-sjuhundra dunkar i veckan ungefär, nu under säsong.
Nyköpingsbon Oscar Alvin är en av de 1 700 personer som sökte jobb inför öppningen.
Idag är 29 personer anställda. Nyköpingsbon Ingrid Karlsson är en av dem.
– Jag ringde upp själv och frågade hur det gått för min ansökan, då sa de att jag fått jobbet! Sen fick vi ha praktik på ett annat varuhus. Men första veckan missade jag, för vi som tog studenten i våras fick faktiskt ledigt då, säger hon och skrattar.
Sammanfattningsvis tycks Anders Turén vara nöjd efter det första halvåret.
– Januari har öppnat jättestarkt. Det är fascinerande att så många kommer tillbaka efter julhelgerna. Vi har fått ett jätteuppsving i kundantal redan första veckan på året, säger varuhuschefen.