Den här dagen är stationsområdet i Nyköping gråtrist. Men de tunga molnen berör inte Johan Dahlrot och Joel Renblom. Det är deras uppgift att leda arbetat med att sy ihop jätteprojektet Nyköpings resecentrum och de sprudlar av energi.
– Det är roligt att få vara med om detta. Jag har varit med och lett andra stora projekt men Nyköpings resecentrum slår allt. Resecentrumet kommer att prägla hela Nyköping, säger Joel Renblom, projektledare på Trafikverket som tillsammans med Nyköpings kommun står för bygget.
I oktober förra året kunde tidningen avslöja att Trafikverket fått i uppdrag av regeringen att utreda vad konsekvenserna skulle bli om bygget av nya stambanor för höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö fick en budgetram på 205 miljarder kronor.
Trafikverkets utredning är inte klar men i det underlag som myndigheten hittills har presenterat försvinner stationerna i Nyköping, Skavsta och Vagnhärad. Detta har skapat irritation i bland annat Nyköpings stadshus och Region Sörmland – även om de bedömer att det utredningsuppdrag Trafikverket har fått inte betyder så mycket.
I alla fall inte för stationerna i östra Sörmland. Regeringen har redan beställt Ostlänken – med stationer – och Trafikverket har i uppdrag att genomföra projektet, till delar i samarbete med de berörda kommunerna.
– Det där är ingenting vi tänker på. Kommunstyrelsen har gett oss i uppdrag att projektera resecentrum, det uppdraget är inte förändrat, säger Johan Dahlrot, Nyköpings kommuns projektledare.
Av de fem stationer som ska byggas i fyra olika kommuner längs med Ostlänken var Nyköpings kommun först ut med att anta en detaljplan för ett nytt resecentrum.
Därför är det också i Nyköping som man kommit längst. Trafikverket bygger själva stationen med plattformar och entrébyggnader medan Nyköpings kommun bland annat ansvarar för bussterminalen, vägar och andra byggnader i området.
Arbetet med att bestämma hur området ska se ut, med utformning av byggnader, bredd på vägar och andra trafiklösningar, är ett passerat stadium. Nu handlar det om detaljprojektering och om att ta fram ett underlag som kan användas när bygget ska upphandlas.
– Som ett exempel kan man väldigt förenklat säga att vi tidigare har bestämt hur breda olika vägar ska vara. Nu bestämmer vi bland annat vilken kantsten som ska användas, berättar Amir Razaz, biträdande regionchef på Sweco, som Nyköpings kommun har anlitat som konsult under projekteringen.
Någon exakt tidplan för när olika delar av Resecentrum ska byggas finns ännu inte, utan en sådan tas fram under den pågående detaljprojekteringen. Men det är bestämt att byggstart sker under 2022 och att resecentrumet ska stå klart till 2027.
Vet ni vad ni kommer att börja med?
– Ett inledande arbete är att lägga om ledningar för bland annat fjärrvärme, vatten och el. De nya ledningarna ska ersätta de som ligger i Brunnsgatan, berättar Johan Dahlrot.
När Nyköpings resecentrum står klart kommer bygget att ha kostat flera hundra miljoner kronor. Prislappen för den del som Nyköpings kommun ansvarar för beräknas bli 600 miljoner. Kommunen har dock ansökt om att staten ska stå för halva kostnaden.
Tillkommer gör Trafikverkets del – stationen. Prislappen för denna ingår i Trafikverkets budget för Ostlänken, som uppgår till 54 miljarder kronor i 2018 års prisnivå.