Bygget av Resecentrum rullar på: "Här ska entrén stå"

Bygget av resecentrum rullar på – nu intensivare än någonsin. Den utredning som stryker Nyköping som Ostlänkenstation påverkar inte arbetet. "Här ska entrén stå", berättar projektledarna.

Entrén till Nyköpings resecentrum kommer att hamna där den röda pilen pekar. Längs med spåret, åt vänster, kommer bussterminalen, berättar Johan Dahlrot och Joel Renblom, båda projektledare. Montage: Jens Alvin

Entrén till Nyköpings resecentrum kommer att hamna där den röda pilen pekar. Längs med spåret, åt vänster, kommer bussterminalen, berättar Johan Dahlrot och Joel Renblom, båda projektledare. Montage: Jens Alvin

Foto: Roger Sundberg

Nyköping2021-01-25 05:45

Den här dagen är stationsområdet i Nyköping gråtrist. Men de tunga molnen berör inte Johan Dahlrot och Joel Renblom. Det är deras uppgift att leda arbetat med att sy ihop jätteprojektet Nyköpings resecentrum och de sprudlar av energi.

– Det är roligt att få vara med om detta. Jag har varit med och lett andra stora projekt men Nyköpings resecentrum slår allt. Resecentrumet kommer att prägla hela Nyköping, säger Joel Renblom, projektledare på Trafikverket som tillsammans med Nyköpings kommun står för bygget.

undefined
Arbetet med Nyköpings resecentrum pågår för fullt. Den utredning som stryker Nyköping som Ostlänkenstation påverkar inte arbetet, berättar Johan Dahlrot och Joel Renblom, båda projektledare.

I oktober förra året kunde tidningen avslöja att Trafikverket fått i uppdrag av regeringen att utreda vad konsekvenserna skulle bli om bygget av nya stambanor för höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö fick en budgetram på 205 miljarder kronor.

Trafikverkets utredning är inte klar men i det underlag som myndigheten hittills har presenterat försvinner stationerna i Nyköping, Skavsta och Vagnhärad. Detta har skapat irritation i bland annat Nyköpings stadshus och Region Sörmland – även om de bedömer att det utredningsuppdrag Trafikverket har fått inte betyder så mycket.

I alla fall inte för stationerna i östra Sörmland. Regeringen har redan beställt Ostlänken – med stationer – och Trafikverket har i uppdrag att genomföra projektet, till delar i samarbete med de berörda kommunerna.

– Det där är ingenting vi tänker på. Kommunstyrelsen har gett oss i uppdrag att projektera resecentrum, det uppdraget är inte förändrat, säger Johan Dahlrot, Nyköpings kommuns projektledare.

Av de fem stationer som ska byggas i fyra olika kommuner längs med Ostlänken var Nyköpings kommun först ut med att anta en detaljplan för ett nytt resecentrum.

undefined
Arbetet med Nyköpings resecentrum har gått in i en ny fas. Nu är det detaljprojektering som gäller, berättar Amir Razaz, regionchef på Sweco och Joel Renblom och Johan Dahlrot, båda projektledare.

Därför är det också i Nyköping som man kommit längst. Trafikverket bygger själva stationen med plattformar och entrébyggnader medan Nyköpings kommun bland annat ansvarar för bussterminalen, vägar och andra byggnader i området.

Arbetet med att bestämma hur området ska se ut, med utformning av byggnader, bredd på vägar och andra trafiklösningar, är ett passerat stadium. Nu handlar det om detaljprojektering och om att ta fram ett underlag som kan användas när bygget ska upphandlas.

– Som ett exempel kan man väldigt förenklat säga att vi tidigare har bestämt hur breda olika vägar ska vara. Nu bestämmer vi bland annat vilken kantsten som ska användas, berättar Amir Razaz, biträdande regionchef på Sweco, som Nyköpings kommun har anlitat som konsult under projekteringen.

Någon exakt tidplan för när olika delar av Resecentrum ska byggas finns ännu inte, utan en sådan tas fram under den pågående detaljprojekteringen. Men det är bestämt att byggstart sker under 2022 och att resecentrumet ska stå klart till 2027.

undefined
Så här ska södra entrén till resecentrum se ut, enligt gestaltningsprogrammet.

Vet ni vad ni kommer att börja med?

– Ett inledande arbete är att lägga om ledningar för bland annat fjärrvärme, vatten och el. De nya ledningarna ska ersätta de som ligger i Brunnsgatan, berättar Johan Dahlrot.

När Nyköpings resecentrum står klart kommer bygget att ha kostat flera hundra miljoner kronor. Prislappen för den del som Nyköpings kommun ansvarar för beräknas bli 600 miljoner. Kommunen har dock ansökt om att staten ska stå för halva kostnaden.

undefined
På ritningen syns Nyköpings resecentrum och det omgivande området. Entréerna finns vid centrala passagen. Den bruna byggnaden till vänster om södra entrén är bussterminalen.

Tillkommer gör Trafikverkets del – stationen. Prislappen för denna ingår i Trafikverkets budget för Ostlänken, som uppgår till 54 miljarder kronor i 2018 års prisnivå.

Nyköpings resecentrum

Resecentrumet kommer att vara ett nav för kollektivtrafiken i Nyköping. Förutom att Resecentrum ska vara en station på Ostlänken, som beräknas stå färdig 2035, ska bussterminalen flyttas till platsen. I detaljplanen ingår också ytor för handel, kontor, cykelgarage och parkeringsgarage.

Den utredning som Trafikverket just nu håller på med (och som ska titta på konsekvenserna om budgeten för nya stambanor mellan storstäderna sänks till 205 miljarder) beräknas bli klar i februari i år.

Karta: Nyköping Centralstation
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!