– Men Banverket har tvingat oss välja en tunnel, säger Jan Carle som själv föredrar en vanlig järnvägskorsning.
En vanlig plankorsning, med bommar, skulle ha kostat någonstans mellan 10 och 15 miljoner, enligt Jan Carle.
Men Banverket har sagt ifrån. Inga nya plankorsningar får byggas, helt i linje med riksdagsbeslutet om nollvisionen i trafiken.
– Järnvägen trafikeras för närvarande av fyra tåg per dygn, varav två under natten. Väntetiden för trafiken när tåget passerar beräknas till tre minuter, säger Jan Carle.
Läs mer i papperstidningen måndag 14 december: Riksdagsledamöterna att staten vältrar över kostnader på kommunerna | Så påverkar tunnelbygget fisken i Idbäcken
Carle rasar mot Banverket
100 miljonerssatsningen på en vägtunnel under TGOJ-järnvägen är onödig, tycker Nyköpings Moderata kommunalråd Jan Carle.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!