– Just nu påverkar inte det här oss alls eftersom vi fortfarande är inne i projekteringsskedet, säger Joel Renblom som är projektledare på Trafikverket.
Bakgrund: Det Gotlandsbaserade företaget Cementa har nekats förnyat tillstånd att bryta kalk efter 31 oktober. Bolaget står för 75 procent av Sveriges cementproduktion. Mark- och miljööverdomstolen anser att miljökonsekvenserna inte är tillräckligt utredda och nu ligger ärendet hos Högsta domstolen. Blir det inget förnyat tillstånd riskerar det att bli en käftsmäll för hela byggbranschen.
I slutet av nästa år är det planerad byggstart vid Nyköpings resecentrum.
– Vi ska påbörja förberedelserna med att handla upp en entreprenör för resecentrum. Det är ganska lång tid kvar men det är först då som det rent konkret skulle kunna få en påverkan, säger Joel Renblom.
Trafikverket centralt har ändå inlett en utredning för att ta fram en plan med olika scenarion kring hur de kan agera i olika projekt, om det inte blir någon lösning i cementfrågan.
Nyligen vann järnvägsplanen för Nyköpings resecentrum laga kraft. Och under hösten jobbar Trafikverket vidare med det pågående projekteringsarbetet.
– Vi fortsätter att jobba enligt vår plan. Under hösten ska det göras en del inventeringar för att undersöka hur miljön påverkas och eventuellt genomförs ytterligare några provborrningar. Men det är inget som kommer att höras och synas så mycket, säger Joel Renblom.