Energi- och klimatrådgivningen i Nyköping, Gnesta, Trosa och Oxelösund gör en stor satsning för att öka kunskapen om laddstolpar och laddinfrastruktur.
– Intresset för att köpa laddbara fordon ökar. Nu är ungefär hälften av alla bilar som säljs laddbara. Men den som köper en bil måste också ha någonstans att ladda sitt fordon, säger Charlotte Jibréus.
Hon pekar på att en elmotor är mycket effektivare än förbränningsmotorn, där 70 procent av energin i bränslet försvinner i form av värme. En elbil av mellanstorlek förbrukar ungefär 2 kilowattimmar (kWh) per mil, vilket kostar ca 3-5 kronor, beräknat på ett kW-pris på 1,5-2,5 kronor.
Detta pris gäller för den som kan ladda hemma. Motsvarande fossilbil har grovt räknat en bränslekostnad på ca 15 kronor milen, om den drar 0,75 liter per mil.
– Den som har möjlighet att ladda hemma sparar alltså upp emot nio kronor milen på att köra elbil. Annat som talar för elbilen i kalkylen är de lägre servicekostnaderna, den behöver varken byta olja eller kamrem och det finns få rörliga delar. Dessutom är slitaget på motor och transmission mindre vilket betyder längre livslängd, säger Charlotte Jibréus.
Informationskampanjen är riktad mot företag och bostadsrättsföreningar. Detta för att öka kunskapen om laddstolpar och laddinfrastruktur. Projektet heter Hela Sverige laddar, satsningen görs nationellt i över 230 kommuner i hela Sverige.
– Laddning av elfordon sker till över 90 procent hemma eller på arbetsplatsen. Det gör att de som inte själv kan ordna med laddning behöver få med sig sin bostadsrättförening eller fastighetsägare för att ordna laddplats. Det kan även finnas behov av arbetsplatsladdning för den som bilpendlar. Samtidigt saknar många erfarenhet av hur laddning och laddstolpar fungerar, säger Charlotte Jibréus.
Skiljer sig intresset mellan Trosa, Gnesta, Oxelösund och Nyköping för elbilsladdning?
– Nej det tycker jag inte, det är stort intresse i alla kommuner. Det är mycket information att ha koll på, som allt från vilka bidrag som finns att söka till val av teknik och hur man ska ta betalt för laddningen. Vi ser nu ett stort behov av att hjälpa, framförallt bostadsrättföreningar och små och medelstora företag och öka deras kunskap om hur de installerar laddplatser på sina parkeringsplatser, säger Charlotte Jibréus.