Anna från Trosa köpte bilen hos Haag och Carlsson bil i november. När hon hämtade bilen såg dubbdäcken nya ut, så hon var nöjd.
Men en dag kom hon inte upp för en brant backe. Bilen gled bakåt och åt sidan.
– Jag blev jätterädd.
När hon nyligen skulle köra till Nynäshamn med sin 2-åriga dotter snurrade bilen ett varv på vägen.
– Jag hann tänka "nu dör vi!". Vi stod tvärs över vägen när den stannade. Hade det kommit en annan bil hade vi kunnat vara döda nu.
Hon åkte till Trosa däckmarknad och bad dem kolla däcken. Då kom chocken.
– 'Det är inte så konstigt att du har problem, däcken är 19 år gamla', sa de. Och att de ska kasseras efter tio. De här var nästan dubbelt så gamla!
Säljaren Stefan Carlsson hävdade att han aldrig lovat helt nya däck.
– Han har erbjudit mig att komma in med bilen så "ska de ordna något" men jag litar ju inte på dem nu, säger Anna.
Hon fortsätter:
– Det finns inga ursäkter för att sätta på så gamla vinterdäck. Jag har inte bara riskerat mitt och mina barns liv, utan även alla andras ute i trafiken. Och nu vill han att jag ska köra på de här in till Nyköping.
Stefan Carlsson säger att han erbjudit Anna andra däck, även om han är tveksam till att det behövs.
– Det har varit ren is så det är väl klart att hon kan ha snurrat då om däcken är så gamla.
Har du inget ansvar att kontrollera vad ni sätter på för däck?
– Det är klart, men de låg i bilen när hon köpte den och jag har inte läst på däcken. Jag borde ha kollat. Vi byter, men då måste hon komma hit.
Hon vågar ju inte köra till Nyköping.
– Sätt på sommardäcken då, det är vått väglag. Jag tror inte att de där däcken är så farliga.
Kollegan Mikael Haag hävdar att det saknas belägg för att gamla vinterdäck är sämre. Det dementeras av Mattias Hjort, forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut:
– Vi ser en tydlig nedgång i prestanda när slitna däck är fem, sex år gamla. Och det är belagt att gummi oxiderar med syre och blir hårt och glatt med åren.
Efter SN:s samtal ordnade Mikael Haag så att Annas bil hämtades i Trosa.
– Hon får nya däck. Jag vill ha glada kunder. Kunden ska inte behöva vara proffs för att handla bil hos oss. Jag har lagt timmar på att få fram fakta om när ett däck blir för gammalt. Nu inför vi en policy där vi kommer att upplysa kunden om att däck efter åtta år är på egen risk.
Anna heter egentligen något annat och vill vara anonym.