Catron skulle utveckla ett kommunikationssystem åt Försvarets materielverk, men var alltför optimistiska i sin tidsplanering. På torsdagen kom parterna överens om att hela avtalet skulle skrotas.
Därmed dras resultatet för hela CTT koncernen ner med 23,4 miljoner och landar på minus 20 miljoner kronor före skatt för första kvartalet. Utan förlusten från Catron hade rörelseresultatet i stället blivit en vinst på drygt fyra miljoner.
– Vi får en hård smäll men det här har varit ett bekymmer ända sedan mars och nu känner vi mest att det är skönt att få ett avslut så vi kan gå vidare, säger CTT:s vd Torbjörn Johansson.
Han tar nu över ledningen på Catron, där förre vd:n fått sparken, och kommer att fortsätta banta ner bolaget som ligger i Gustavsberg.
Samtidigt går kärnverksamheten i Nyköping spikrakt uppåt. Här tillverkas luftavfuktare och återfuktare till flygplan, och försäljningen ökade med 80 procent jämfört med samma period förra året. Mellan januari och mars sålde koncernen för 44,7 miljoner kronor. Förklaringen är att leveranserna till Boeings Dreamliner äntligen kommit upp i fart.
För allmänheten är Dreamlinern annars mest känd som otursplanet. Svensk media har gång på gång rapporterat om nödlandningar och plan som blir stående på marken. Efter ett batteriproblem förra våren fick modellen flygförbud och i väntan på att Boeing skulle lösa problemet gick CTT på lågfart. Nu, ett år senare levererar man tio system i månaden till Boeing och skulle kunna leva bara på dem.
– Så fort det händer något med en Dreamliner blir det stora rubriker, men jag tror att problemen är rätt marginella. Planen drar 20 procent mindre bränsle än andra motsvarande plan, så flygbolagen tjänar in pengar för varje flygning, säger Johansson.
Boeings orderbok är fulltecknad åtta år framåt. CTT räknar med att flygplansmodellen kommer fortsätta säljas i 20 till 30 år och därefter flyga i ytterligare 20 år till. Verksamheten i Nyköping växer nu för att hinna med produktionen och flera montörer anställs. En del har kommit från ABB Cewe, som ligger vägg i vägg och gjorde stora nedskärningar förra året. Andra plockas direkt från flygtekniska linjen på Skavsta.
– De har en förståelse för flygbranschen som är bra att ha med sig, eftersom den är lite speciell. När det gäller flyg får absolut inget gå fel, det är inte som en bil du kan stanna när den går sönder, säger Johansson.