Cyklister trotsar isgatorna

Ishalka och snöyra stoppar inte inbitna cyklister. Med eller utan dubbdäck och hjälm tar de sig fram i alla väder – vilket är positivt för både egna och andras hälsa.

halkcyklister_1.jpg

halkcyklister_1.jpg

Foto:

Nyköping2015-01-13 15:08

– Jag cyklar alltid, på vintern också, säger Vendela Carlfjord i en snabb paus på Västra Storgatan.

Hon har varken dubbdäck eller hjälm trots det glashala underlaget.

Vad har du för teknik för att inte ramla?

– Ingen bra, uppenbarligen, eftersom jag ramlar ofta. Men jag cyklar långsamt, så då gör det inte så mycket om man ramlar, säger hon och skrattar.

Varför inte hjälm?

– Mest av praktiska skäl. Den får inte plats i skåpet i skolan och är krånglig att ta med sig.

Inte många har hjälm, om man granskar cyklisterna i Nyköpings stadskärna.

Men allt fler väljer att växla till dubbdäck på vintern, vilket ger en 2,5 gånger kortare bromssträcka, enligt en färsk undersökning vid Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Där konstateras att däck med färre dubbar är lika bra som ett med fler dubb. Inte heller priset har någon avgörande betydelse.

– Vi har sålt betydligt mer dubbdäck i år än tidigare, ibland har vi sålt slut. Jag tror att det beror på vädret. Det har inte varit så mycket snö som ligger kvar, utan regn och sedan kyla, säger Martin Roos på Haga cykel.

Han tror också att folk i högre grad känner till att dubbdäck finns. De senaste två tre åren har efterfrågan ökat rejält.

Den vanligaste dubbdäckskunden, enligt hans erfarenhet, är personer över 30 år som cykelpendlar till jobbet.

Och det finns stora vinster med att fler cyklar under en större del av året. En studie som presenterades vid Transportforum i Linköping förra veckan visar att många liv skulle sparas om bilpendlare skulle välja cykel i högre utsträckning.

Om 110 000 stockholmare, som har maximalt 30 minuters cykeltid till jobbet, skulle börja cykelpendla beräknas det leda till 40 färre förtida dödsfall på grund av mindre utsläpp. 500 levnadsår vinns dessutom genom att fler rör på sig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om