– Visst är det synd och skam att det står tomt här, säger Långbergsskolans rektor Bengt-Göran Thorselius.
I våras tömdes Långbergsskolan på alla högstadieklasser som istället flyttade till den nya högstadieskolans två enheter Alpha och Omega.
Kvar står en modern skolbyggnad från 1972, totalrenoverad 2004 och med plats för 480 elever. Här finns klassrum och grupprum och fritidsavdelningar med kök, här finns kontorsrum för administrationen och en ventilationsanläggning som uppfyller alla krav.
Men det är tomt i korridorerna när Bengt-Göran Thorselius visar oss runt.
I dag har Långbergsskolan bara 210 elever, från förskoleklass upp till sexan. Konsekvensen är lika logisk som tragisk för skolan.
– Jag måste stänga två korridorer, sex klassrum och grupprum, säger Bengt-Göran Thorselius.
Vi passerar en alkov i korridoren med tomma elevskåp som inte längre får användas. I korridoren intill står två salar för NO-undervisning, med dragskåp och mikroskop och andra apparater som används för att upptäcka naturens egenskaper, alldeles öde. Genom fönstret ser vi kryddträdgården som används i hemkunskapsundervisningen och vänder vi blicken söderut skymtar Nicolaikyrkans torn nere i centrala Nyköping.
Där intill kyrkan ligger gamla Nicolaiskolan som väckts upp efter nedläggningen i våras.
Bara en kilometer från Långbergsskolan befinner vi oss i en helt annan skolvärld. Innerstadsskolan Västra skolan är proppfull och lösningen blev att flytta fem klasser till Nicolaiskolans huvudbyggnad.
Den grusade skolgården har fått två fotbollsmål och basketkorgar, ett byggstängsel skärmar av mot Nyköpingsån. Skolans rektor Helena Eliasson tycker att skolgården är rätt okej, även om flera elever saknar konstgräsplanen på Västra skolan.
Fjärdeklasserna huserar högst upp på tredje våningen, femteklassen på mellanplanet och de två sjätteklasserna i bottenvåningen. Några klassrum har fått nya ytskikt, det är fyra meter högt i tak men akustikplattor ska dämpa ljudnivåerna. I den gamla annexbyggnaden finns matsalen och slöjdsalen.
Gott om plats alltså, men någon hållbar lösning är inte flytten från Väster, tycker Helena Eliasson.
– Jag skulle vilja ha hela skolverksamheten samlad på en enhet. Nu är vi två mindre skolor, det innebär färre vuxna och vi blir sårbara vid sjukdomar. Det håller heller inte ekonomiskt med två hyror och pedagogiskt är det bättre med två parallellklasser hela vägen från förskoleklass till och med årskurs sex, säger Helena Eliasson.
En kilometer från Nicolaiskolan har Långbergsskolans rektor Bengt-Göran Thorselius förgäves lämnat flera förslag på hur hans skolakan fyllas med elever. Redan i dag kommer sjundeklassare från sju olika skolor och får undervisning i hemkunskap, och det finns plats för fler.
– Vi kan ta hit fyror, femmor och sexor från Väster och även Östra Skolan är trångbodd. Våra lokaler skulle också kunna utnyttjas för introduktion i moderna språk för sjätteklasser. Det hade varit perfekt, samtidigt kunde eleverna ha haft hemkunskap och NO i våra lokaler, säger han.