Renoveringen har gjorts av byggföretaget NCC, men Nyköpingshem är fastighetsägare och ansvarig inför sina hyresgäster.
– Man ska veta exakt när renoveringen startar, när det är klart och man kan flytta tillbaka. Nyköpingshem var nog hyggliga med informationsmaterial innan, men sedan har vi inte varit tillräckligt tydliga med att informera entreprenören NCC om hur hyresgästerna skulle informeras, säger han.
Hyresgästerna fick rådet att förvara sina tillhörigheter på vinden, men ingen berättade att det skulle borras hål i murstocken. Sedan bröts de låsta förrådsdörrarna upp och hyresgästernas egendom dränktes i slipdamm.
– Ska man ta hål i murstocken och fixa ventilationen måste det informeras att hyresgästerna måste öppna sina förrådsdörrar. Istället har de bara struntat i det och gått rakt in, säger Christer Gustavsson.
– De har inte förstått att de jobbat i folks hem. Antingen tar man på sig hyresgästglasögonen eller så tror man att det här är en arbetsplats och beter sig efter det.
Nyköpingshem har brustit i kontakten med sina hyresgäster.
– Man måste vara väldigt tydlig vad hyresgästen ska ansvara för, hur möblerna ska flyttas ihop och täckas. Kan inte hyresgästen ordna det själv måste man kunna få hjälp.
Jeanette Räsänen vill bland annat ha ersättning för städning en soffa som blev förstörd.
– Det ska betalas ut, men jag har rekommenderat alla att ta kontakt med sina försäkringsbolag så man får en opartisk bedömning.
När och hur ska ni ersätta hyresgästerna?
– Vi har en dialog med entreprenören NCC.