De orkade inte vara kvar på Alpha

Dagliga ordningsproblem med slagsmål och konflikter, så beskriver Angelina Berge och Filippa Karlsson tillvaron på Nyköpings högstadium Alpha. Mitt under höstterminen har båda nu valt att byta skola.

Alphadiss _054.jpg

Alphadiss _054.jpg

Foto:

NYKÖPING2015-11-14 07:37

När Nyköpings högstadium öppnade hösten 2014 skulle Angelina Berge och Filippa Karlsson börja i sjunde klass. Förväntansfulla och glada såg de fram emot att börja på en ny "cool skola", som de själva beskriver det.

– Jag tycker skolan är fin, men när man har gått där ett tag märker man att det händer saker som inte borde hända på en skola, säger Angelina Berge.

Dagligen bråk och konflikter, allmänt stökigt och ingen ordning, så ser bilden ut som de två åttondeklassarna målar upp av Nyköpings högstadium Alpha.

– Varje dag står det polisbilar utanför för att något har hänt, menar Angelina Berge.

– Det är alldeles för mycket som händer där, tillägger Filippa Karlsson.

Båda är tveksamma till om idén att slå ihop alla högstadieskolor till en enda var en särskilt bra sådan, med tanke på hur många elever som då samlas. Angelina och Filippa menar att det krävs fler lärare och rastvakter på Alpha för att få ordning på det dagliga stöket längs med skolkorridorerna, eftersom de lärare som jobbar där i dag inte har tillräcklig uppsikt över eleverna.

Detta leder i sin tur till att konflikter och bråk kan uppstå där ingen ser eller kan ingripa.

– Lärarna märker inte det, då blir det mycket slagsmål, säger Angelina Berge.

Pappa Roland delar upplevelsen av en högstadieskola där stor oordning råder. Han sträcker sig så långt som till att kalla skolmiljön för "anarki".

– Vi började lägga märke till det här redan första veckan. Så här har det varit hela tiden, med slagsmål och skadegörelse, säger han.

Även Roland Berge är tveksam till om man borde ha samlat så många elever under ett och samma tak. Han tror över huvud taget inte på att den så kallade Nyköpingsmodellen fungerar, i alla fall inte som det ser ut i dag i praktiken.

– Det är för många elever, då krävs ett starkare management, menar han.

– Jag har mejlat och frågat vad som händer på skolan och krävt åtgärder. Jag har varit på skolan vid två tillfällen och besökt lärare, som har sagt att det är väldigt stökigt, att man försöker göra något men att det är svårt.

Roland, Angelina och Filippa är alla överens om att den officiella bilden av Nyköpings högstadium är en tillrättalagd sådan. De två åttondeklassarna kallar det hela för "en fasad".

– Lärarna säger bara att vi inte behöver bry oss, att så här är det. De mörkar fruktansvärt mycket, även i alla intervjuer som SVT kommer och gör, säger Angelina.

– Då låter det som att det är så himla bra, fortsätter Filippa.

Roland Berge tycker att Nyköpings högstadium ska berätta hur saker och ting egentligen ligger till.

– Det är deras skyldighet att prata om det och vara mer öppna med problemen som finns, avslutar han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om