Det nya normala för företagarna under krisen

Lika många nätköp som under Black Friday eller inför julafton, men andra företag går på knäna. Vi har pratat med företagare i Nyköping om deras nya vardag.

Anneli Bjurvald säljer tyg och symaskiner, när hon inte lagar plagg och lär ut hantverk till kunder.

Anneli Bjurvald säljer tyg och symaskiner, när hon inte lagar plagg och lär ut hantverk till kunder.

Foto: Bilbo Göransson

Nyköping2020-05-15 22:00

– Vi har ganska många äldre som har sagt upp sin hemstädning för att de är rädda för smittan. De vill inte att folk ska komma hem till dem i onödan, säger Camilla Maurer, VD på Städarna i Nyköping AB.

Ett tjugotal har sagt upp sina städbesök från hennes företag. Men andra kunder har kommit till. Bland annat behövde lasarettet städhjälp av administrativa ytor.

– Det har gjort att vi sluppit att säga upp personal eller permittera, det känns jätteskönt, säger Camilla Maurer.

Men företaget känner av kundtappet. Många säger att de vill komma tillbaka när det lugnat ner sig.

– Men när är det ingen som vet, säger Camilla Maurer.

Några hundra meter bort, på Östra Storgatan, står Anneli Bjurvald. Hon slog upp dörrarna till tygbutiken Nålsögat i Nyköping i somras.

– Många kunder tycker ju om det personliga bemötandet man får när man kommer in. Jag brukar säga till kunder som ringer att kom ner till butiken så visar jag hur man gör, till exempel. Men det är precis det som myndigheterna avråder ifrån nu, säger Anneli Bjurvald.

En kund kikar in genom skyltfönstret. Hon vågar sig in när hon ser att det inte är någon trängsel för att lämna in ett plagg för lagning. De kommer överens om ett pris, och kunden lämnar in plagget och går ut. 

Krisen kunde inte kommit vid ett sämre tillfälle för Anneli. Eftersom företaget är nystartat hade hon inte någon omsättning i april eller maj i fjol. Därför kan hon inte få bidraget för omsättningstapp som regeringen beslutat om. Möjligheten att få anstånd på årets momskostnader hjälper inte heller.

– För då måste jag ju betala dubbelt i höst eller vår, och det finns ingen garanti att jag kommer ha råd med det då, säger Anneli Bjurvald.

Företag av det här slaget, som bygger på möten med servicepersonal, har fått det riktigt tufft under coronakrisen. Eftersom kunderna sprider ut sig över dagen för att inte komma samtidigt, kan man inte minska på öppettiderna för mycket heller utan att gå miste om de få kronor man faktiskt kan få in. Men att stänga företaget är inte ett alternativ, säger Anneli Bjurvald.

– Det här har varit min dröm länge, och nu lever jag den. Jag vill inte stänga, jag får ha is i magen och bara hoppas att krisen snart är över, säger hon.

Mathandeln går åt rakt motsatta hållet. Under april tredubblades antalet nätköp av matvaror som hämtas i butik, och hemkörningarna fördubblades. Måltider i skolmatsalar och lunchrestauranger byts ut mot hemlagat.

Även nätköp via postombud har ökat. Det märker butiksbiträdet Per-Anders Nordin tydligt. Han jobbar på OKQ8 vid Nyköpings busstation, som lämnar ut paket.

– Å ena sidan är det många av våra vanliga kunder som är äldre, och de kommer inte hit som de brukade längre. Men sedan är det den andra biten, och det är att vi är ett postombud. I vanliga fall tar vi emot kanske 80 paket om dagen. Men nu är det inte ovanligt att vi tar emot det dubbla. Nu på en vanlig onsdag är det som under Black Friday eller inför julafton, säger Per Anders Nordin.

Postorderköpen har fått ett rejält uppsving av den pågående pandemin, enligt Postnords e-barometer. Kunderna uppskattar att köp på nätet ökade med 32 procent redan under mars månad. Störst ökning skedde inom mediciner, medan den största andelen av posthandeln består av skor och kläder.

– Vi får väl se hur det blir sen, om det här är det nya normala, säger Per-Anders Nordin.

E-handeln under krisen

Coronavirusets spridning har lett till ökad e-handel. Under mars månad var det 73 procent av svenskarna som e-handlade, jämfört med 70 procent i genomsnitt under hela kvartalet. I genomsnitt 70 procent av svenskarna e-handlade under det första kvartalet och hela 73 procent under mars. Under kvartalet var skönhet och hälsa, där apoteksvaror ingår, för första gången kategorin där flest hade handlat. Näst störst var kläder och skor.

Källa: Postnord.se

Karta: Nyköping
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!