– Visste du att vem som helst kan lägga upp och skriva vad som helst på nätet? Hur kan du då veta vad som är sant?
Frågan kommer från en berättarröst, TV-programmet som femteklassarna på Bryngelstorpskolan ser på handlar om källkritik.
– Att vara källkritisk är att inte ta allt för givet som man läser på nätet eller i tidningen. Man försöker avgöra: är det faktiskt sant det jag läser? säger en expert.
Ett källkritiskt förhållningssätt till fakta och påståenden ska genomsyra alla skolämnen, det är läraren Lotta Isaksson noga med att understryka. Men enligt henne är det i dagens digitala samhälle extra viktigt, eftersom informationsflödet och antalet avsändare av olika budskap ute på nätet tycks närmast oändligt.
– Nu när eleverna har datorer ställs helt andra krav på läraren. Min mission är att de ska kunna sålla bort det som är dåligt från det som är bra och använda det på ett klokt sätt, säger Lotta Isaksson.
Femteklassarna har under en tidigare lektion fått bekanta sig med bildmanipulationer och fotomontage och Lotta Isaksson går igenom vad eleverna fått lära sig.
– Att det är så enkelt att fuska med bilder, säger Nova Borin.
– Man kan klippa in lite vad som helst i dem, tillägger hennes klasskamrat Minja Dyrbye.
För två år sedan sjösatte Nyköpings kommun en dator per elev-satsningen, vilket innebar att majoriteten av eleverna på dem kommunala skolorna fick var sin elevdator. Lotta Isaksson tycker att den digitaliserade skolan har förenklat hennes arbete enormt jämfört med hur det var för tjugo år sedan.
– Då var man hänvisad till biblioteket och läroböcker i gamla, dammiga skåp, men nu är det så enkelt på många sätt. Även om informationsflödet är enormt även för en vuxen att lotsa sig runt så tycker jag att det är otroligt positivt, säger hon.
Eftersom femmorna på Bryngelstorpskolan använder sig både av sina datorer och av läroböcker när de letar fakta, har de jobbat mycket med hur man handskas med information som hittas.
– Vad har ni lärt er när det gäller att kolla en hemsida som ni hamnar på? frågar Lotta Isaksson.
Armarna flyger upp. Någon svarar att man ska kolla hemsidans webbadress, en annan när hemsidan senast uppdaterades och om det finns någon kontaktinformation till avsändaren.
– Vad skiljer fakta från åsikt? Vad är en primärkälla och vad är en sekundärkälla? frågar Lotta Isaksson vidare.
På sociala medier kan texter, bilder och videoklipp spridas i rasande tempo och nå otroligt många olika människor världen över. Allt som sprids stämmer dock inte och varför osanningar kan få så stor spridning handlar just om bristen på källkritiskt tänkande.
– Det är ju verkligen noll tanke ibland. Jag hoppas mina elever inte kommer vara så okritiska, men det är en också livslång träning, avslutar Lotta Isaksson.