Djälp! Kraftledning och flyg runt knuten – och sen tåg

Tung trafik, flygplan, kraftledningar och den planerade Ostlänken utanför bostaden. Här i Djälp bor Leif Berg. "Det var värre förr", säger han.

Djälp! Leif Berg ser på kartan att kraftledningen som finns i hans närhet ska dras om på grund av Ostlänkens sträckning utanför hans bostad.

Djälp! Leif Berg ser på kartan att kraftledningen som finns i hans närhet ska dras om på grund av Ostlänkens sträckning utanför hans bostad.

Foto: Tommy Kägo

Nyköping2023-02-02 06:43

Leif Berg tittar ut över fälten längs Larslundsrakan. Här mellan Nyköping och Stigtomta har han bott sedan 1978 tillsammans med sin Inger. En lastbil med släp far förbi på Stigtomtavägen, riksväg 52. Det låter som ett sus inne i köket.

– Men nu är det ganska lugnt på vägen, säger Inger Berg.

Cirka hundra meter från huset finns två kraftledningar. En något mindre, 40 kilovolt, och en något grövre, 130 kilovolt. Dragningen ska nu ändras och Vattenfall har ansökt om det. 130 kilovoltsledningen ska dras närmare Djälp.

Skälet till omdragningen av kraftledningarna är Ostlänken. Just vid Djälp kommer ledningarna i konflikt med järnvägsspåret. Den 16 mil långa nya stambanan från Järna till Linköping ska passera närmare 75 meter från Leif och Inger Bergs husknut. 

Arbetet med järnvägsprojektet, planering och projektering, pågår som bäst. I Ostlänkenprojektet ingår också byggandet av Nyköpings nya resecentrum, som redan påbörjats.

Leif Berg, som är aktiv kommunpolitiker för Socialdemokraterna, anser att kommunikationer är nödvändigt inte minst om Nyköping ska växa. 

– Och bra förbindelser är framtiden, säger han.

Men samtidigt oroar vare sig han eller Inger Berg över hövan av eventuella oljud från Ostlänken. 

– De kommer ju bara swisha förbi, och när Ostlänken är på plats, ja, då är nog inte vi här, säger Leif Berg, 71.

– Nä, fyller jämnåriga Inger Berg i, jag tror inte vi behöver bekymra oss, det kommer ta sån tid innan järnvägen är på plats.

– Men lite oväsen kanske det blir från byggarbetsplatsen av Ostlänken, funderar Leif Berg.

undefined
Leif Berg, 71, bor i Djälp mellan Stigtomta och Nyköping. Utanför husknuten har han tung trafik från Stigtomtavägen, kraftledning, in- och utflygning till Skavsta och om några år börjar arbetet med Ostlänken.

Först år 2035 ska Ostlänken stå färdig, enligt Trafikverkets plan. Och 2025 ska delsträckan Skavsta-Stavsjö byggas och året efter, 2026 Sjösa-Skavsta, samma år ska bibanan till Nyköping och Skavsta påbörjas.

Om tolv år är Leif och Inger Berg 83–84 år. 

Ett blå-gult-vitt målat flygplan från Skavsta lyfter över våra huvuden. Kustbevakningen. Skavstas in- och utflygningsväg passerar över Djälp.  

Numera är det färre flyg. Men den 1 april får det hittills största flygbolaget Wizz air sällskap av Norwegian, som ska trafikera Alicante och Malaga i Spanien två gånger i veckan. 

Men det tycks inte bekomma Leif och Inger Berg.

– Nä, det var värre förr när F11 (flygflottiljen lades ned 1980, reds anm) var igång, säger Leif Berg.

Vinden tar i. På andra sidan Larslundsrakan växer solcellsparken fram. Det är andra tider.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!