– Vi har sett alla varianter", säger Hanna Theis som bor i området och oroas mycket över att en allvarlig olycka ska inträffa.
Intervjun med henne, Matilda Markne och Hannes Anderzén tar inte mer än en kvart att göra. Men bara under den korta tiden korsar sex gångtrafikanter över Brunnsgatan.
En äldre dam hoppar av sin cykel och leder den i gatan genom rondellen.
Två yngre barn, en på cykel, en på kickbike, lotsar sig också försiktigt genom rondellen i den livliga rusningstrafiken.
En cyklist går till och med mot trafiken, genom rondellen.
– Jag går här över varje dag, jobbar på lasarettet. Bilisterna tar hänsyn, det är ingen som tutar, säger Johan som inte vill uppge sitt efternamn.
Känns det inte osäkert att snedda över?
– Mig skrämmer det inte, säger han och sneddar över Brunnsgatan via den steniga mittrefugen ovanför rondellen.
De boende längs med Blommenhovsvägen och de angränsande gatorna i Nöthagenområdet oroas dock mycket över den situation som blivit, sedan övergångsstället togs bort på grund av arbetena med nya resecentrum. Den ersattes inte, utan gående hänvisas cirka 400 meter upp förbi lasarettet till rödljusen vid Räddningstjänsten.
– Jag har aldrig tidigare hört så många som är upprörda. Tror att varannan husägare har kontaktat kommunen, säger Hannes Anderzén, boende i området.
Han och andra blir dagligen vittnen till hur många som ignorerar skyltningen och istället sneddar över Brunnsgatan, i trafiken.
De tycker att den skyltade omvägen är alldeles för lång.
– Det är 800 meter fram och tillbaka. Genar man lite och istället går under bron vid lasarettet är det 600 meter, säger Hannes Anderzén.
För den som måste korsa gatan varje dag blir det långa omvägar.
– Det rör sig många här som är beroende av infrastrukturen, säger Hanna Theis och påpekar att Nöthagenområdet har många både äldre och barnfamiljer med barnvagn.
Matilda Markne är en av de boende som behöver korsa gatan.
– Det blir en väldig omväg, konstaterar hon.
De undrar också hur länge övergångsstället ska vara borta. De boende har också hört att ett tillfälligt övergångsställe var på förslag men att kommunen sade nej.
– Det har vi bara hört från de som arbetar här, påpekar Hannes Anderzén.
Johan Dahlrot är projektledare för arbetet med Resecentrum i Nyköpings kommun:
– Vi i projektet och även ansvariga för vägen (gata, park och hamn på kommunen, reds anm.) har fått detta (problemen) påtalat för oss så vi håller med om att det inte fungerar bra, då de som rör sig i området inte respekterar och följer den skyltning som finns utan väljer ett för en själv osäkert alternativ, säger han.
Tittar ni på andra alternativ?
Johan Dahlrot säger att det finns en så kallad TA-plan, trafikanordningsplan, som styr arbetet:
– Utifrån de synpunkter som kommit så ser vi över alternativ. Men vi vill poängtera att den säkraste vägen att gå och cykla är den som är skyltad.
Erbjöd byggherren att göra ett nytt övergångsställe som kommun tackade nej till?
– Det kom ett förslag som inte är genomförbart. Att bygga ett säkert övergångsställe norr om cirkulationen är inte bara att göra, då det är flera förutsättningar att ta hänsyn till. Men det är det alternativet vi nu undersöker om det är genomförbart tillsammans med entreprenören, säger Johan Dahlrot.