Natten mellan lördag och söndag kolliderade två personbilar i södergående riktning på E4:an i höjd med Påljungshage, Nyköping. Bilarna voltade ner i diket efter att ha kört in i vägräcket. Sex personer skadades lindrigt medan en person skadades allvarligt och fördes till Karolinska sjukhuset i Stockholm. Den allvarligt skadade personen avled senare. Göran Fredriksson, företrädare för branschorganisationen Svenska väg- och broräckesföreningen, menar på att för låga vägräcken vid platsen kan ha varit en bidragande faktor.
– Det kan mycket väl ha påverkat olyckans utfall. Vi har gjort forskning på krockräcken tillsammans med Trafikverket och kommit fram till att räcken av den här sorten bör ha en centrumhöjd på 55 centimeter, och som minst 45 centimeter, för att de ska fungera. Om räcket är för lågt är det vanligt att bilen går över det eller voltar istället för att styras tillbaka in på vägbanan. De som arbetade vid olycksplatsen skickade en bild på vägräcket som visade en centrumhöjd på ungefär 40 centimeter, vilket är 15 centimeter under rekommendationen.
Att vägräcken är för låga är vanligt förekommande. Det kan bero på flera saker, bland annat genom att det läggs ny beläggning på vägen utan att räckeshöjden justeras.
– Det är inte nytt på något sätt att många räcken är för låga. Jag tycker det är extra allvarligt när det är på E4:an, som är en av våra mest trafikerade Europavägar, säger Göran Fredriksson.
Problemet framfördes till Trafikverket redan för två år sedan, men än så länge har ingenting hänt.
– Det är väldigt bekymrande. Dessutom är det väldigt märkligt att de inte tar tag i det när Trafikverket är en av dem som tagit initiativ till forskningen kring vägräcken, fortsätter Göran Fredriksson.
Lars Ekman, trafiksäkerhetskunnig på Trafikverket, beklagar olyckan.
– Det är bara till att beklaga att det skett en olycka där vår skyddsutrustning inte gjort sitt jobb. Jag har största förtroende för Svenska väg- och broräckesföreningen, säger de att det är fel på räcket så tror jag på det.
Även Lars Ekman bekräftar uppgiften om att det finns för låga räcken på många olika ställen längs E4:an
– Vi har en handlingsplan för det men eftersom det rör så pass många platser måste vi prioritera de som är hårdast drabbade, säger Lars Ekman.
Det är i nuläget oklart exakt vilka orsaker som ligger bakom olyckan.
– Vid dödsolyckor är det oftast inte bara en sak som blivit fel. Vi kommer utreda olyckan och då undersöka allt, däribland räckena. Det är inte ovanligt att man kört bortom rimlig hastighetsgräns i sådana här situationer, och då påverkas såklart räckets förmåga att rädda liv, menar Lars Ekman.
Krocken skedde mellan en bil från Linköping, med två personer, och en bil från Norrköping, med fem personer. Den person som omkom var en passagerare i bilen från Norrköping född 1986.