"Nu lyfter det för CTT", Skrev SN för ett år sedan. Då hade bolaget ökat omsättningen med 50 procent och avtalet om att leverera luftavfuktningssystem till nya Boeing 787 Dreamliner började äntligen ge avkastning. Under 2013 fortsatte försäljningen på samma höga nivå, men CTT tappar ändå i vinst. Från 15,4 miljoner före skatt 2012 till 5,6 i fjol.
Förklaringen finns i dotterbolaget Catron, som är på väg att knoppas av till ett eget bolag. Catron säljer kommunikationsutrustning till flygbranschen och brukar leverera bra resultat. Men under 2013 tappade de åtskilliga miljoner på grund av färre beställningar än väntat och ett försenat projekt.
En aktie i CTT kostar i dagsläget ungefär 30 kronor, en tia mindre än för ett år sedan och någon utdelning är inte i sikte.
— Det är synd för våra aktieägare att vi inte kommer upp i bättre lönsamhet snabbare. Men det finns en långsiktighet i det här som känns väldigt trygg, säger CTT:s vd Torbjörn Johansson.
Han syftar på storkunden Boeings orderbok, som närmast spricker av beställningar. Under året som gått har CTT anställt tio nya personer i Nyköping för att hinna med leveranserna, som ökat med över 40 procent.
Varför skjuter då inte försäljningssiffrorna i väg?
— 2012 sålde vi extra mycket reservdelar eftersom planet 787 började flyga och det skulle byggas upp lager. Det gjorde att vi inte sålde lika mycket reservdelar 2013. Det stämmer att vi har levererat betydligt mycket mer till Boeing nu, och vi har delvis kompenserat boosten vi fick 2012.
I år räknar CTT med att höja produktionstakten ytterligare, fler flygplan ska ut till kund. Men den verkligt stora vinsten kommer ännu senare.
— Det vi framförallt får mer betalt för är reservdelar. Den biten har inte riktigt kommit igång men kommer bara att fortsätta öka. Som alla företag måste vi kämpa med att få upp marginalerna, men det ser ut att gå åt rätt håll, säger Torbjörn Johansson.