Många dricksar – var tionde för att inte verka snål

Att dricksa eller inte dricksa? De flesta betalar dricks när de äter på restaurang – var tionde för att inte framstå som snål, visar en ny undersökning. Men hur mycket ska man plussa på? Och är det oförskämt att inte dricksa alls?

På restaurangen Skafferiet fördelas dricksen jämnt på alla i personalen, baserat på hur många pass de har jobbat, förklarar restaurangägaren Pernilla Aarnio.

På restaurangen Skafferiet fördelas dricksen jämnt på alla i personalen, baserat på hur många pass de har jobbat, förklarar restaurangägaren Pernilla Aarnio.

Foto: Eira Desax

Nyköping2024-01-04 20:43

Av Ica-bankens Sifo-undersökning framgår att en majoritet av svenskarna, nära 80 procent, återkommande väljer att dricksa när de äter på restaurang. Var tredje säger att anledningen är att de upplever att det förväntas av dem. Mer än var tionde dricksar för att inte framstå som snål.

På senare tiden har vissa kortläsare dessutom börjat föreslå förutbestämda procentsatser för dricks, vilket gör beslutet “enklare”, men också svårare för den som vill avstå helt från att dricksa.

Magnus Hjelmér, vardagsekonom på Ica-banken, konstaterar att trots att många mött ekonomiskt tuffare tider har restaurangbesöken i landet ökat med nära sex procent, jämfört med 2019.

– Vi har mindre pengar i plånboken, men vi fortsätter att lägga mer pengar på restaurangbesök. Går man ut med vänner, partner eller familjen behöver man tänka efter innan. Det är inget tvång att dricksa, säger han.

Är du däremot nöjd med servicen – och har råd, tycker han att man gärna kan visa sin uppskattning.

– Jag är själv ganska hård, jag förväntar mig att maten ska smaka bra när jag går ut och äter. Överraskar däremot servicen, absolut så dricksar jag mellan fem och tio procent.

undefined
På restaurangen Skafferiet fördelas dricksen jämnt på alla i personalen, baserat på hur många pass de har jobbat, förklarar restaurangägaren Pernilla Aarnio.

De flesta gästerna dricksar, speciellt på á la carten, säger Pernilla Aarnio som driver restaurang Skafferiet i Nyköping. De har nyligen börjat testa att ge gästerna valmöjligheter i kortläsaren. Där kan de välja mellan ett valfritt belopp, fem, tio eller 15 procent – eller ingen dricks alls.

– Känslan vi har än så länge är att gästerna tycker att det är lättare att dricksa när de får bestämma själva. Om det dricksas mer eller mindre har vi inte kunnat se än, säger hon.

Lunchgästerna Ann och Rebecka Gustafsson har precis slagit sig ner på restaurang Ät.

undefined
När förslagen på dricks kommer upp på kortläsaren tycker Ann Gustafsson att det nästan känns som ett krav att man måste dricksa. "Det tycker jag inte om", säger hon.

– Vi brukar inte dricksa på lunchen men om man är ute och äter middag dricksar vi. Det är kutym att man gör det, tycker Ann Gustafsson som vanligtvis brukar avrunda uppåt.

Hur mycket beror lite på var de har ätit och hur många de varit.

– God mat men usel service, eller tvärtom, då skulle jag inte lämna någon dricks, säger hon.

undefined
Cecilia Lundeberg gillar inte när procentalternativ kommer upp på kortläsare. "Då känner jag mig snål", säger hon. Om det är snabb och bra service och mysig stämning dricksar hon, men inte om hon bara köper en öl eller ett glas vin.

På Oliver Twist väntar syskonen Cecilia Lundeberg och Jesper Gustafsson på sin lunch.

– Jag tycker det är lite förlegat. Dricks var något som man gjorde förr, säger Cecilia Lundeberg.

Jesper Gustafsson håller med. Han säger att han ger mindre dricks nu än förr.

Så svarade svenskarna

Hur ofta dricksar du på restaurang?

Alltid: 12 %
Ofta: 17 %
Ibland: 27 %
Sällan: 23 %
Aldrig: 19 %

Varför dricksar du*? Flera svar möjliga:

Jag är nöjd med den service jag fick: 67 %
Jag är nöjd med mat och dryck: 41 %
Jag känner att det förväntas av mig: 34 %
För att inte framstå som snål: 12 %
Jag är rädd att det blir dålig stämning om jag inte dricksar: 7 %
Annan anledning: 4 %
Tveksam, vet ej: 1 %

*Frågan är ställd till de 79 procent som svarat att de dricksar. 

Källa: Verian, före detta Kantar public

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!