– Den motsvarar inte våra stambanor i övrigt, säger Anders Hållberg, ansvarig för spårtrafikutveckling inom MTR.
Det var sommaren 2020 som nya tåg började rulla på Nyköpingsbanan. Tågsträckan går mellan Åby utanför Norrköping och Järna söder om Södertälje, och passerar Nyköping och Vagnhärad.
I december 2021 tog MTR över driften. Förhoppningarna på framgång var stora – men resultatet blev inställda tåg och förseningar.
När SN skrev om saken i juni, i samband med att MTR förlorade kontraktet till Transdev, menade MTR att det stora problemet under åren hade varit brist på lokförare.
Nu har MTR släppt en rapport som visar på stora brister på tågrälsen i Mälardalsregionen, där bland annat Sörmland ingår.
Under perioden 1 juni 2022 till 29 februari 2024 har resenärerna på Nyköpingsbanan suttit och väntat på försenade tåg i motsvarande 10,5 år, enligt MTR. Det beror på bland annat signalfel, spårledningsfel och växlar som strejkar vid snö och is.
Anders Hållberg menar att problemen är många.
– Det är en kurvig bana med långa enkelspår och få platser där tåg kan mötas. Den är inte heller trädsäkrad, vilket gör den känslig för hård vind och mycket snö, säger Anders Hållberg.
Han fortsätter.
– Under vintern blev sträckan avstängd i två dagar på grund av hård blåst. Enkelspårssträckorna gör att om ett tåg blir försenat så får det lätt ytterligare förseningar längs vägen och det riskerar att påverka många andra tåg.
Varför släpps rapporten nu, ni trafikerar ju inte längre sträckan?
– Vi började arbetet under hösten 2023 och ville slutföra det. Trots att vi inte trafikerar sträckan är analyserna och slutsatserna värdefulla.
Trots bygget av Ostlänken, som planeras stå färdig 2035, så anser Anders Hållberg att sträckan förbi Nyköping bör rustas upp i närtid.
Han tycker bland annat att närliggande träd bör tas bort och växlar bytas ut. Han efterfrågar också fler mötesstationer som är anpassade efter tågens längd.
Hur realistiskt tror du att det är att det blir av?
– Jag tror åtminstone det är möjligt att införa tätare underhåll och byta några slitna växlar. Trädsäkring och bygge av mötesstationer vet jag inte med tanke på Ostlänken, men jag tror att en eller två mötesstationer är fullt möjligt att motivera samhällsekonomiskt.
Vill ni ha tillbaka kontraktet, även om banan är av dålig kvalitet?
– Äldre banor är alltid en del av en upphandling – man bedömer helheten. Mälartåg är ett system som har gett stor nytta till arbetspendlingen och de har fina tåg. Ur den aspekten är det intressant för alla operatörer att köra ett sådant system.
Trafikverkets utredningsledare Mikael Klingstedt håller med om att Nyköpingsbanan lider av brister. Han menar samtidigt att banan inte är prioriterad i och med bygget av Ostlänken.
Vilka åtgärder som ska göras beror på hur sträckan ska trafikeras i framtiden.
De åtgärder som planeras i närtid, mellan 2025 och 2027, är byte av vissa växlar samt byte av den så kallade rälen – tågets skenor – på delar av banan. Trädsäkring är ett arbete som pågår kontinuerligt.
Några mötesstationer kommer inte att byggas i närtid.
– Nej. Det är en stor åtgärd. Görs det så är det bortom 2035.
Kan du förstå att operatörerna är frustrerade?
– Det är vi på Trafikverket också. Vi har en generellt stor underhållsskuld på det svenska järnvägsnätet, inte bara på Nyköpingsbanan. Men vi kan inte trolla med knäna. Vi använder resurserna på bästa sätt. När någon får så är det någon annan som inte får.