Easyjet har utvärderat CTT:s avfuktningssystem under ett par år, för att de hur mycket flygbränsle de kan spara på att bli av med kondensen i kabinen. Men nu har förhandlingarna avbrutits.
– Det är tråkigt. Utvärderingen har gått jättebra och vi har bevisat allt som vi ville visa, säger CTT:s vd Torbjörn Johansson.
I genomsnitt minskar vikten med 200 kilo per flygplan med CTT:s system. Men eftersom priset på flygbränsle mer än halverats det senaste året räcker inte det för att flygbolaget ska trycka på köp.
– Hade bränslepriset varit normalt så hade de köpt. Vi har kämpat under ett halvårs tid, men priset går bara längre och längre ner.
Easyjet har en flotta på 200 plan och hade planer på att köpa in CTT:s system till cirka 100 av dem.
– Det handlar om ett antal tiotal miljoner. Om det här hade hänt för tio år sedan hade det varit ännu jobbigare. Nu blir det inte så dramatiskt för vår del eftersom vi bygger en massa system till Boeings 787, och det är det som är viktigt.