Eberspächer spurtar för att säkra jobben

Ödets timme närmar sig för Eberspächer, före detta Swenox i Nyköping. Om ett par månader drar jätteleveranserna av nästa generations avgassystem igång, leveranser som ska trygga flera hundra lokala jobb framöver. Det blir en spurt på värkande ben.

Nyköping2013-10-25 06:35

– Jag kan klämma in en intervju i kväll klockan sju. Det blir inte bättre om vi tar det nästa vecka, schemat är lika fullt då.

Det är fredagskväll. När tv-apparaterna flimrar fram Idol och helgkänslan skruvas upp är arbetsveckan långt ifrån slut för Dietmar Schweighöfer. Han tog över vd-posten på Eberspächer för tio månader sedan och när han inte sover jobbar han.

– Det är tufft nu. Men lyckas vi bara med de kommande fyra månaderna så är hundratals jobb tryggade för sex, sju år framöver. Att klaga i det här läget hjälper inte, det är allvar nu.

Det magiska datumet är den första januari 2014, då EU:s utsläppskrav skärps för tunga fordon. Som ensam leverantör av den nya sortens avgasreningssystem till världens största lastbilstillverkare Daimler, och en av leverantörerna till Scania, är trycket därför högre än någonsin på Eberspächer.

Enligt kundernas beräkningar lär det behövas uppemot 75 000 system om året. En så hög produktionstakt är fabriken i Nyköping inte uppe i ännu, och utöver det flyter produktionen av de äldre varorna på.

Ingen som rullat förbi på Flättnaleden det senaste året har kunnat missa att företaget har växt. I dag jobbar cirka 1000 personer i den vita kolossen mittemot Saablagret. 600 fler än för bara ett par år sedan. I och med miljardordern har gamla Swenox gått från att vara en liten tillverkare där alla kände alla till en storskalig industri, med ordentlig växtvärk på köpet.

– Vi har fått ta fram helt nya processer och arbetsflöden. Ovanpå det ska vi lansera en ny produkt och storleken på de här nya affärerna är avsevärd. Det är lite tumultartat nu när alla måste ta in det nya, säger Schweighöfer.

En stor del av de nyanställda har tidsbestämda kontrakt. När organisationen och produktionen är i balans räknar han med att personalstyrkan landar någonstans mellan 600 och 700, beroende på hur mycket Daimler, Scania och de andra kunderna säljer. Så fort företaget tagit sig över produktionstoppen är det också dags att blicka framåt igen.

Blir det lättare att få nya beställningar när ni har visat att ni klarar detta?

– Nja, fordonsindustrin är hårt konkurrensutsatt och man kan inte räkna med någon bonus från gamla meriter. Det som räknas är kvalitet, kostnad och säkra leveranser. Det är upp till oss att hålla kunderna nöjda, så att vi kan behålla produktionen här.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om