Den som ska boka en biljett hos SJ möts av meddelandet "Inställda avgångar i Mälardalen och Bergslagen". Så har det sett ut sedan det nya schemasystemet infördes. Ett system om inte fungerade som det var tänkt utan ledde till flera inställda avgångar, bland annat på sträckan Stockholm-Nyköping-Norrköping.
Situationen var svårast på fredagen i förra veckan. Då ställdes sex avgångar in på sträckan, berättar Anton Almqvist-Källén, presskommunikatör på SJ.
– Den dagen hade vi som störst problem med det nya schemasystemet. Inte enbart på sträckan förbi Nyköping utan även på andra sträckor, säger han.
En del av den senaste tidens inställda tågavgångar från Nyköping har orsakats av andra problem än det nya schemasystemet.
– En del tåg har ställts in på grund av elfel också.
Framöver ser det ljusare ut, berättar Anton Almqvist-Källén. Resten av denna veckan ser det ut som att alla tåg på sträckan ska gå som planerat. Och det ser likadant ut nästa vecka.
Mikael Grinbaum, som också är presskommunikatör på SJ, vill dock skicka med en liten brasklapp.
– Då detta kan komma att ändras uppmanar vi alla resenärer att vara uppmärksamma och följa aktuell trafikinfo på sj.se eller i sin app då det kan komma inställelser med kortare varsel. Genom appen kan man även prenumerera på sin avgång så att man får information direkt om något skulle ändras kring avgången, säger han.
Han beklagar att bytet av schemasystem har påverkat resenärerna.
– Från SJ:s sida arbetar vi dygnet runt med att komma till rätta med problemen som uppstått i samband med att vi implementerar vårt nya planeringssystem.
Hur jobbar ni för att få ordning på problemen?
– Under implementeringen har vi inte lyckats mata in rätt typ av uppgifter på rätt sätt för att systemet ska kunna åstadkomma fungerande scheman. Vi jobbar nu både med att reparera de felaktiga scheman som redan släppts och att kvalitetssäkra kommande scheman. Vi lägger nu alla tillgängliga resurser för att lösa det här på bästa sätt så snart som möjligt.
I lördags skickade pendlarföreningen TIM-pendlare in en skrivelse till SJ. Där undrade föreningen varför det inte fanns någon plan B när det nya systemet infördes, i fall det inte skulle fungera.
Mikael Grinbaum förklarar:
– Vi hade genomfört rigorösa tester innan vi sjösatte systemet och vid alla noggranna tester innan vi gick live så fungerade alla parametrar. Vi hade förväntat oss vissa inkörningsproblem, men inte i den omfattning som vi nu står inför och som har lett till inställda tåg. Man måste också komma ihåg att till allra största delen av SJ:s verksamhet fungerar det nya planeringssystemet utmärkt, men tyvärr har det dykt upp problem som framför allt påverkar trafiken i Mälardalen och Bergslagen och det beklagar vi verkligen.
Föreningen kräver att ”ni omedelbart inför manuell planering eller använder det gamla verktyget", hur ser ni på föreningens krav?
– De system vi hade tidigare fungerade inte längre, mycket beroende på att de var alltför manuella och vi hade svårt att få en bra överblick i vår planering. Vi har nu helt nya och större krav på våra interna system och har valt ett robust system som är väl etablerat i vår bransch. Vi jobbar just nu intensivt med att förbättra våra arbetssätt kopplat till det nya systemet för att det ska fungera och lägga fungerande personalturer.