Så mycket har resenärerna fått i ersättning i vinter

Årets iskalla vinter har skapat mycket strul för Mälartågs resenärer. Därför kommer också extra mycket ansökningar om ersättning in, och miljontals kronor har betalats ut.

Den kalla och snörika vintern har skapat problem för tågoperatören MTR, som kör Mälartågen i Sörmland.

Den kalla och snörika vintern har skapat problem för tågoperatören MTR, som kör Mälartågen i Sörmland.

Foto: Alex Rodriguez

Nyköping2024-01-19 20:43

Ständigt nya besked om inställda eller försenade tåg. MTR, som kör Mälartågen, förklarar den senaste tågstruliga perioden med att vädret skapat extra besvärliga förutsättningar för dem.

– Det har varit en utmanande höst och vinter. Vi har sett mycket växelfel, signalfel och en del händelser som skapat förseningar. Det blir ju tyvärr också följdeffekter i hela systemet när någonting blir fel nånstans på järnvägen, säger Niklas Ekström, kommunikationsansvarig på MTR.

undefined
Niklas Ekström, kommunikationsansvarig MTR Sverige.

Under årets första veckor har pendlarnas tålamod kommit att prövas extra mycket. I veckan, måndag till och med torsdag, var så få som 34 procent av Mälartågs samtliga avgångar i tid.

– Det som påverkat oss just den här gångna veckan är en spricka i en växel vid Kolmården. Det gör att tågen inte kan mötas på den plats som de brukar göra, vilket skapar förseningar. Detta ska åtgärdas, men Trafikverket har inte kunnat göra det för det är så kallt. De hoppas kunna åtgärda det när det blivit lite mildare igen.

undefined
Den kalla och snörika vintern har skapat problem för tågoperatören MTR, som kör Mälartågen i Sörmland.

Dessutom stängdes trafiken förbi Nyköping och Vagnhärad av helt under nästan ett helt dygn mellan onsdagen och torsdagen, som en säkerhetsåtgärd med anledning av snöovädret.  

– Det var såklart besvärligt för alla resenärer.

Under november och december har andelen tåg som avgått i tid på Nyköpingsbanan legat mellan 83 och 87 procent, enligt MTR. Det är inte siffror som Niklas Ekström är nöjd med, men han betonar att det samtidigt i jämförelse med regionaltåg på andra sträckor är "relativt okej".

– Vintern är tyvärr en mer utmanande period för tåg. När det blir minusgrader så går växlar lättare sönder, och våra fordon kräver mer underhåll.

Vad kan göras för att förhindra att det blir såhär?

– Det pågår redan arbete från både vår och andra operatörers sida med att se till att underhålla och ha bättre anpassade fordon. Även på Trafikverket arbetar man med förbättringar av infrastrukturen.

undefined
På fredagsförmiddagen radades förseningsmeddelandena än en gång upp på Nyköpings tågstation.

När kan pendlarna se fram emot en ljusning?

– Vintern är tyvärr alltid mer utmanande, när det blir minusgrader så påverkar det infrastrukturen och våra fordon, vilket påverkar punktligheten. När vi kommer in mot våren ser vi att det blir lättare att trafikera och lättare för våra resenärer. 

Så oavsett infrastruktursatsningar kommer det alltid vara mer strul på vintern?

– Om all infrastruktur är utbytt och fräsch är det klart att det inte blir lika mycket fel, men det är inte realistiskt att tänka vi ska byta ut hela järnvägssystemet heller. På vintern är det mer utmanande för oss att ha en god trafik.

undefined
21 400 sökte ersättning i december.

Mellan 1 november till 18 januari har omkring 50 000 personer ansökt om ersättning för försenade resor, och för samma period har Mälardalstrafik betalat ut 3,7 miljoner kronor till dem som bedömts ha rätt till det. 

Enligt Charlotte Nilsson, enhetschef på Mälartågs kundservice, har antalet ansökningar om ersättning varit klart högre den här vintern än tidigare år.

– Det är just nu väldigt ansträngt i trafiken, och det har ju resulterat i mer ansökningar. Vi ser helt klart en ökning mot andra år under samma månader.

Som exempel nämner hon att det i december 2022 kom in kring 13 600 ansökningar, mot cirka 21 400 i december 2023 – en ökning med nära 60 procent på ett år. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!