I oktober fanns Ryanair fortfarande kvar på Skavsta. Då hade flygplatsen 90 690 passagerare. I november – då Ryanair hade flyttat till Arlanda – minskade antalet passagerare till 31 987.
Det innebär att flygplatsen tappade 65 procent av passagerarna under perioden. Tappet är betydligt högre än minskningen i riket som helhet. För landets samtliga flygplatser vek siffrorna neråt med 2,5 procent.
– Ryanairs flytt har självklart påverkat våra siffror neråt. Men det finns fler förklaringar till att vi minskar just nu, säger Robert Karlsson, kommunikationschef på Skavsta flygplats.
Dels är flygtrafiken fortfarande påverkad av pandemin. Dels lämnade Ryanair i samband med att sommartidtabellen tog slut och Skavsta har lägre antal flighter på vintern än på sommaren, förklarar han.
– November är en månad där färre reser. Det drabbar oss men även flygbranschen generellt. Trafiken brukar vända uppåt igen i december.
Har ni några förhoppningar om att Ryanair ska börja flyga på Skavsta igen?
– Vi pratar fortfarande med Ryanair. I dagsläget har vi inte fått några besked som tyder på att de tänker återvända. Men hur det blir i framtiden vet man aldrig.
Även om siffrorna från Transportstyrelsen är dyster läsning för Skavsta finns det också ljuspunkter.
Samtidigt som Ryanair har lämnat flygplatsen har Wizzair flyttat fram positionerna. Under 2021 har bolaget öppnat fyra nya destinationer från flygplatsen och lyckats fördubbla antalet passagerare som reser med dem. Det senaste tillskottet är Kiev i Ukraina. Den första flighten går nu på torsdag.
Enligt Robert Karlsson är det första gången det finns en flight till Kiev från Stockholmsregionen.
– Eftersom flighterna går på torsdagar och söndagar blir det möjligt att göra en Weekend-resa till Kiev. Så den flighten har alla förutsättningar att bli populär.
Samtidigt tycks diskussionerna om en nedläggning av Bromma gå framåt. Nyligen sträckte Moderaterna ut en hand till Socialdemokraterna och öppnande för en nedläggning i utbyte mot ett bindande beslut om utbyggnad av Arlanda.
Robert Karlsson vill inte spekulera i Brommas framtid men konstaterar att Skavsta har alla möjligheter att vara ett komplement till Arlanda om en nedläggning blir verklighet.
– Vi har redan i dag ett miljötillstånd som medger att vi har sex miljoner passagerare per år. Så det är klart att vi kan vara ett komplement till Arlanda, säger han.