– Vi följer svenska Röda Korsets riktlinjer och det känns skönt att ha dem i ryggen i den här frågan, säger Rebecka Ringberg, butikschef i Nyköping.
Enligt Svensk handel handlar i snitt ungefär var tionde svensk i åldern 18–89 år från e-handelsjättarna Shein och Temu varje månad. Det motsvarar över 800 000 konsumenter och miljontals varor.
Handeln ses av många som problematisk. Bland annat har myndigheter i Sydkorea, Greenpeace och Kemikalieinspektionen flera gånger larmat om gifter i sådana varor, som kan innebära fara för både liv och hälsa.
I januari i år meddelade Röda Korset att deras butiker inte längre tar emot eller säljer varor från Shein och Temu, just med hänvisning till att många produkter inte har kontrollerats enligt EU:s regelverk och därför kan innehålla kemikalier som är förbjudna på bland annat den svenska marknaden.
Med allt som har uppdagats tycker Rebecka Ringberg att det känns helt rätt att inte längre ta emot sådana kläder och prylar, även om de skänks till butiken.
– Vi kommer att säga att vi inte vill ta emot några produkter från Shein, utan rekommenderar att man hellre får skänka det till energiåtervinning, säger hon.
Än har de inte hunnit neka någon och i dagsläget är det inte ett stort problem i butiken i Nyköping. Rebecka Ringberg menar ändå att det är viktigt att fortsätta uppmana folk att sluta stödja avfallshierarkin på kläder och hellre handla lokalt – framför allt second hand, tycker hon.
– Kemikalierna gör att det inte går att återbruka dem eller använda dem till annat, utan då ska de brännas så att det kan bli till energiåtervinning, fortsätter hon.
Det är inte bara kläder dessa kemikalier sitter i, utan det kan även finnas i exempelvis skor och barnleksaker som är gjorda av mjukplast.
– Det kan vara svårt för oss att identifiera dessa produkter som kommer in, alla är inte märkta med var de kommer ifrån, berättar Rebecka Ringberg.
Därför uppmanar hon kunderna att hjälpa dem genom att sortera ut sådant innan det skänks bort.
– Jag tycker det är jättebra att granskningar görs och att konsumenten får se baksidan av "fast fashion" och förstå vad det är de stödjer när de handlar från dessa sidor, säger Rebecka Ringberg som poängterar att arbetsvillkor, klimatfrågor och returer som fraktas över hela världen för att hamna på olagliga dumpningsplatser inte är hållbart.